Blom breidt uit met logistiek centrum

17 september 2016

 

Van alle goederentransportbewegingen in Amsterdam gaat één procent over het water, terwijl de stadsoppervlakte voor circa 35 procent uit water bestaat. Tel daarbovenop dat de binnenstedelijke ruimte om vrachtwagens te ontvangen onder druk staat en het verbaast niet waarom sleepdienstbedrijf Blom haar locatie in de Coenhaven uitbreidt met een logistiek centrum van waaruit door (elektrische) sleepboten geholpen pontons en dekschuiten via het water de binnenstad bevoorraden.

Blom BV is gespecialiseerd in de verhuur van dekschuiten, pontons, koppeldekschuiten en het transporteren daarvan. Het terrein, gesitueerd in de Coenhaven en rechtstreeks verbonden met de A10, is uitgerust met een ruime laad- en loswal en een mobiele zeventigtonskraan. Directeur Nancy Blom legt uit dat haar onderneming niet zelden wordt ingeschakeld om over het water bouwmaterialen en grondstoffen naar en uit de Amsterdamse binnenstad te vervoeren, om eraan toe te voegen dat deze werkwijze het binnenstedelijke wegvrachtverkeer reduceert en de duurzame logistiek stimuleert.

Bloms laatste opmerking is precies de achterliggende reden om de uitvalbasis aan de Coenhaven uit te breiden met een logistiek centrum. Volgens Blom vraagt de problematiek rondom de stedelijke distributie in Amsterdam namelijk dringend om een oplossing: “De stad dreigt op distributieniveau uit balans te raken. Het weggebruik loopt tegen haar maximale capaciteit aan en op veel plekken is sprake van hoge concentraties luchtvervuiling. De oplossing is de vrachtwagen over het water, lees ponton en dekschuit met behulp van duw- en sleepboten.”

Om haar exposé kracht bij te zetten, vertelt ze dat de Amsterdamse grachten ooit zijn aangelegd voor het vervoeren van koopmansgoederen vanuit de hele wereld. “Amsterdam koestert haar wateren, die zo’n 35 propcent van het stadsoppervlak innemen. Niet voor niets heet het wel het blauwe goud van de stad. Maar tegenwoordig wordt dat ‘blauwe goud’ vooral bevolkt door toeristen in rondvaartboten. En anders wel door het publiek dat op evenementen als Sail en het Grachtenfestival afkomt. Kleinschalig goederenvervoer over water daarentegen maakt nog geen procent uit van alle transporten in de stad. Bovendien groeit de stadspopulatie en zal de vraag naar goederenbewegingen toenemen.”

Nog een reden om een logistiek centrum op te zetten, schuilt volgens Blom in de impact die de bouwlogistiek op steden heeft. “Bijna één derde van de transportbewegingen in Nederland is bouwgerelateerd. Merk op dat de logistieke kosten soms meer dan twintig procent van de totale bouwkosten bedragen. Zeker middelgrote tot grote bouwbedrijven geven aan dat het vervoer over water een reële optie voor de toekomst is. Ook zien zij waterdistributie als ‘groen’ visitekaartje. Niet alleen is de laadcapaciteit van een dekschuit zo’n twee tot drie keer groter dan de capaciteit van een vrachtwagen, ook varen onze sleepboten op biodiesel. Tegelijkertijd is de komst van elektrische sleepboten aanstaande.” Ze vervolgt met de opmerking dat de te vervoeren goederen uit bouwmaterialen en –afval kunnen bestaan, maar bijvoorbeeld ook uit postpakketten en horecavoorraden. 

Voltooiing

Terug naar de uitbreiding, die volgens Blom uit ongeveer twee- tot drieduizend vierkante meter buiten- en binnen-opslag zal beslaan. Gevraagd naar wanneer de bouw zijn voltooiing moet krijgen, antwoordt de directeur dat de buitenopslag al in gebruik is en met een aantal onderdelen voor de aan- en afvoer van bouwstoffen en -materialen is gestart. Maar vandaag of morgen, voor Blom staat vast dat het goederenvervoer over water een groot potentieel heeft. “Want wat is een logistiek? Het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van de goederenstroom, met als doel om tegen optimale kosten en kapitaalgebruik te voldoen aan de marktbehoefte. Met ons logistiek centrum, op nog geen halfuur varen van de Amsterdamse binnenstad, verbetert de verbinding tussen haven en stad. En één plus één is nog altijd twee.”