Waterwagen

17 september 2016

 

In het vraagstuk rond het onder druk staan van de bevoorrading van het binnenstedelijke Amsterdam verdient ook het PSB (Pallet Shuttle Barge)-schip een hoofdstuk. Het nieuw type palletschip is een initiatief van Blue Line Logistics NV, een platform ter promotie van goederenvervoer op pallets langs (water)logistieke knooppunten. 

Wat is nieuw in het geval van de PSB van Blue Line Logistics? Want het vaartuig heeft meer weg van een work in progress, een innoverend transportmiddel dat zowel in het water als op de tekentafel ligt.

Blue Line LogisticsEen eerste exemplaar, de Zulu 01, was op 19 september vorig jaar in Nederland te zien. Die dag deed het schip, met aan boord 182 pallets met Gyproc-gipsplaten (totale gewicht 232 ton) bedoeld voor Van Keulen Hout en Bouwmaterialen BV, de Amsterdamse haven aan. De Zulu 01 meet vijftig bij 6,60 meter en is uitgerust met een op een rail gemonteerde laad- en loskraan, wat haar volledig selfsupporting maakt. De pallet of het stukgoed is vanaf het dek, de wal of een trailer op te pakken en ver plaatsen. De on-boardkraan is bovendien door één persoon te bedienen; de schipper is tegelijk kraandrijver. Verder beschikt de PSB aan de achterzijde over een roerpropeller, plus twee boegschroeven waardoor zij volledig om haar as kan draaien. Duidelijk: de PSB werpt zich op als tegenhanger van de vrachtwagen, als antwoord op verkeersfiles die ontstaan op plaatsen waar ook binnenvaartschepen kunnen komen. 

PSB 2.0
Marylou Overmeer, woordvoerder Blue Line Logistics, legt uit dat de Zulu 01 en ook het vergelijkbare zusterschip Zulu 02 volop in de vaart zijn – te weten in België en met een vaste lijndienst tussen Antwerpen en Amsterdam - , maar dat ze al uitkijkt naar een PSB 2.0. Overmeer: “De nieuwe PSB wordt ontworpen volgens dezelfde maatvoering, maar met een monohull (enkelrompsschip) waardoor het draagvermogen 350 ton wordt bij een diepgang van 1,90 meter. Ook kan de verbeterde kraan 3,5 ton op ruim twaalf meter wegzetten of oppakken. Verder kijken we naar een versie die weersafhankelijke goederen kan transporteren dankzij een overkapping en komt er een nieuw, op de klant aan te passen dek.” Bij het nieuwe ontwerp is bovendien aan het duurzaamheidsaspect gedacht. In reactie daarop vertelt Overmeer dat ze in de nieuw te ontwikkelen PSB-schepen kijken naar alternatieve aandrijvingen, die duurzamer zijn dan de traditionele. “Op huidige trafieken die we uitvoeren, is de PSB gemiddeld dertig tot veertig procent duurzamer ten opzichte van het traject over de weg”, aldus Overmeer.