Boon Transport ondersteunt olie- en gassector

08 november 2013

Bron: Zeehavens Amsterdam  
Boon -Transport

Eén druk op de knop en je e-mailtje arriveert overal ter wereld. Het transport van buizen en chemicaliën gaat echter nog steeds over de weg. Boon Transport in IJmuiden heeft er het vereiste materieel en de knowhow voor.

Tekst: Ruben Acohen

Olie en gas zijn onmisbaar voor de energievoorziening in het Westen. En voor het boren naar of verpompen van olie of gas zijn buizen nodig.

Boon Transport legt zich al jaren toe op het vervoer ervan in Nederland en de rest van Europa, waarbij de verhouding ongeveer 50-50 is. In Nederland rijdt het transportbedrijf voornamelijk op de havens IJmuiden en Den Helder, Emmen – waar zich de andere vestiging bevindt - en Coevorden (buizenopslag en inspectiebedrijf). Opdrachtgevers zijn servicemaatschappijen als Halliburton, Schlumberger, Baker Hughes die werken voor oliemaatschappijen.

Veel transporten naar Aberdeen

Managing director van Boon Transport is Jerry van den Bosch. “Wij vervoeren het materieel van het servicebedrijf naar een schip als het een boring op zee betreft, of naar een landlocatie bij een boring. Materieel voor booreilanden wordt aangevoerd vanuit Nederland, vooral vanaf de havens van IJmuiden of Den Helder. Veel transporten gaan naar Aberdeen (Schotland) dat dichtbij het grootste service- en oliebedrijvengebied van Europa ligt. De verhouding tussen onshore en offshore is circa 50/50.”

Hij vervolgt: “Oost-Europese landen als Polen en Hongarije zijn belangrijke targets. In Nederland hebben we meer expertise met olie en gas dan in deze landen. Onze chauffeurs zijn goed opgeleid en gecertificeerd op het gebied van veiligheid, kwik, H2S-gas (waterstofsulfide), ladingzekering en defensive driving. We rijden dan ook klasse 1 (explosieve stoffen) en klasse 7 (radioactieve stoffen). Dat is een specialisme van ons.”

Hij vervolgt: “De wagens voldoen alle aan Euro 5- of 6-normen voor CO2-uitstoot die vanaf 2014 verplicht zijn in de Europese Unie. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen gelden extra veiligheidsmaatregelen. Zo moeten we bij brand of calamiteiten de motor à la minute kunnen uitschakelen via een hoofdschakelaar. De bekabeling in de vrachtwagens is extra omhuld, zodat hij niet in brand kan vliegen. In Europa doen wij tachtig procent van de explosieve en radioactieve transporten.”

Flexibel

“Onze grootste klant zit in Emmen. Dit bedrijf levert diverse (grote) objecten die worden gebruikt bij boringen. Soms rukken we uit met vijftien trucks waaronder diepladers.”

Volgens Van den Bosch zijn Boon en de chauffeurs erg flexibel: “We kunnen snel schakelen. Als we gebeld worden om binnen twee uur een auto naar Roemenië te sturen, dan kan dat. We merken dat het steeds belangrijker wordt dat je op tijd levert: niet te laat, maar ook niet te vroeg. We hebben track & trace, houden telefonisch contact met de chauffeurs. Als er vertraging is, dan melden we dat meteen aan klant!” 

Boon Transport

Reeds in 1889 wordt Boon Transport opgericht door de familie Boon. In 1985 verkoopt men het bedrijf aan de familie Van den Bosch. In 2011 neemt BUKO, dat nu grootaandeelhouder is, het bedrijf over. Boon heeft vestigingen in IJmuiden (Strandweg 2), Emmen en Aberdeen (VK). In IJmuiden zijn dertig chauffeurs in dienst, drie planners en een administratief medewerkster. Jerry van den Bosch heeft de algehele leiding. Boon beschikt over dertig trucks in allerlei maten, en open opslag van één hectare.

Contactgegevens
Boon Oil & Gas Services
BUKO Bedrijvenpark 2
1943 AG Beverwijk
branches: Offshore oil and gas services, Logistic service, forwarding, warehousing
fax:
tel: +31(0) 255 533104

meer informatie