BTS e-SIS telt inmiddels meer dan duizend leden

07 mei 2013

 

BTS is al meer dan veertig jaar de telecomafdeling van scheepsagent KVSA in IJmuiden. Het kroonjuweel is e-SIS: een besloten netwerk waarop schepen en ladingen elkaar ontmoeten.

Brian van der Wiele is als sales executive werkzaam voor BTS (Business Telecom Solutions). In die hoedanigheid is hij betrokken bij de abonnementenverkoop en het onderhouden van klantencontacten rondom e-SIS (). Dit door BTS ontwikkelde besloten communicatienetwerk richt zich op rederijen en brokers voor het uitwisselen van commerciële informatie over de chartering van droge - en bulkgoederen, zoals kolen, oud ijzer (= scrap) en graan.

Een hele mond vol. Vandaar dat Van der Wiele in de vergaderruimte van het KVSA-kantoor in IJmuiden graag een toelichting wil geven op het systeem. “Eigenlijk is het een online marktplaats voor scheeps- en ladingeigenaren,” zo vat Van der Wiele e-SIS samen. “In de jaren zeventig deden we dat nog met een verzendlijst via de telex. Deze opstelling is doorgeëvolueerd via een omgeving met een e-mailfunctie naar – anno 2013 - een koppeling met een website, inclusief zoekmachine.”

Handy sizevaart

Helemaal nieuw is e-SIS niet; in zijn huidige vorm bestaat het systeem al sinds 2003. Van der Wiele legt uit dat het netwerk meer dan duizend leden telt en zich uitstrekt over de havens in Europa (de Oost-, Middellandse en Zwarte Zee), West- Afrika, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika: uiteraard de regio’s waar de leden het actiefst zijn. In Nederland is het aantal aangesloten partijen circa zeventig, waaronder bevrachtingskantoren als Spliethoff, Amons & Co en Nebam. Heeft een eigenaar van een schip of lading op enig moment ruimte (nodig), dan maakt hij dit via e-SIS kenbaar en kan hij zaken doen met belangstellenden.

De toegang tot e-SIS is eenvoudig: een gebruiker heeft een internetverbinding en een e-mailaccount nodig. Van der Wiele: “Nu zeg ik erbij dat het netwerk vooral interessant is voor bedrijven die actief zijn in kust- en handysizevaart, ofwel schepen van 500 tot 45.000 ton.”

Zeshonderd berichten per dag

Om een en ander verder te verduidelijken, opent Van der Wiele een bericht op het beeldscherm van zijn notebook waarvan er dagelijks zo’n zeshonderd het netwerk passeren. Dit specifieke bericht is afkomstig van een scheepseigenaar; behalve contactgegevens bevat het ook informatie over de positie van een schip, inclusief bouwjaar, type, capaciteit en ijsklassement. En natuurlijk details in welke haven wanneer beschikbaar (klopt deze zin? Persoonsvorm ontbreekt).

Een paar muisbewegingen later toont (wordt een oproep getoond? )een oproep van een ladingeigenaar: het type lading, de grootte en de vraag van en naar welke haven de lading moet. Wat opvalt, is de snelheid waarmee de informatie rouleert: tot op de minuut nauwkeurig.

Van der Wiele merkt op dat de charteringbusiness van droge bulkgoederen een markt is waarin het essentieel is om snel te anticiperen op verkregen informatie over lading- of scheepsposities.

Ook ‘persoonlijke’ smaak

Leden kunnen e-SIS ook in een persoonlijke smaak bestellen. Van der Wiele verklaart zich nader: “Een beetje broker of rederij ontvangt dagelijks zo’n tweeduizend a drieduizend e-mails over wanneer schepen waar ladingen aanbieden. Zoiets is moeilijk te managen. Daarom hebben we ook een soort ‘Mijn e-SIS’ ontwikkeld: een filtersysteem voor de eigen mailbox maar wel met dezelfde functionaliteit als e-SIS. Een bedrijf kan hiermee zeer nauwkeurig door zijn eigen e-mail zoeken op haven, regio, scheeps- of ladingtype. Zo specifiek zoeken is in een normaal e-mailprogramma niet mogelijk, en ons filtersysteem bespaart de klanten tijd en geld.”

Veiligheid

Van der Wiele benadrukt dat niet iedereen zich op e-SIS kan aanmelden. “Nieuwe aanvragers ondergaan een uitgebreide verificatieprocedure, waarbij we contact opnemen met de testaanvrager en vragen stellen over hoe hij in aanraking is gekomen met e-SIS, via welke relatie en of het bedrijf een website heeft. Hieruit leiden wij dan af of het bedrijf legitiem is of niet – wat natuurlijk moet voorkomen dat andere klanten opeens in zee gaan met een louche broker of scheepsagent.”

Luisterend naar Van der Wiele doet een abonnement op e-SIS meer dan logisch klinken. Want waarom zou je het niet willen gebruiken? Zoals bekend lopen de kosten flink op als een schip een dag stilligt; dit ‘minutensysteem’ van vraag en aanbod kan schepen continu aan het werk houden.

Het antwoord is dat er partijen zijn die een voorkeur geven aan een exclusieve basis met bestaande contacten - en dus niet op een open markt, waarin e-SIS voorziet.

Gevraagd naar een eventuele trend, antwoordt Van der Wiele dat de laatste maanden het scheepsaanbod dat van het ladingaanbod overtreft. “Het is een cyclus. Veel rederijen hebben in de ‘goede tijden’ nieuwe schepen besteld, en die worden nu in de huidige crisistijd opgeleverd. Daardoor ontstaat een overcapaciteit aan schepen.”

Hoe dan ook, kijkt Van der Wiele op de wereldkaart die aan de wand in het kantoor hangt, dan ziet hij voor e-SIS nog een groeimarkt in het Verre Oosten en is het systeem in Noord- en Zuid-Amerika nog verder uit te rollen dan nu het geval is. “Uiteindelijk willen we naar een wereldwijde dekking van ons netwerk.”

www.kvsa.nl

Tarieven e-SIS

Geïnteresseerde bedrijven kunnen een testaccount aanvragen. Dat betekent dat e-SIS gedurende een maand gratis en vrijblijvend is te gebruiken. Daarna gelden twee tarieven: een introductietarief van 150 euro per maand gedurende het eerste jaar en vervolgens het reguliere tarief van 225 euro per maand.

My e-SIS kost los € 100 per maand met toegang voor een onbeperkt aantal gebruikers binnen een bedrijf. Een pakket van e-SIS en My e-SIS kost € 255 per maand met toegang voor een onbeperkt aantal gebruikers.

www.e-sis.nl/signup