Damen onderhoudt dame

07 december 2016

 

Sinds de oplevering in 2000 loopt de Clipper Stad Amsterdam elk najaar Damen Shiprepair Oranjewerf aan voor groot onderhoud. Logisch, want de scheepswer f in Amsterdam-Noord heeft de imposante driemaster ook gebouwd. 

Je kan de klok erop gelijk zetten. De jaarlijkse onderhoudsbeurt van de 76 meter lange Clipper Stad Amsterdam geschiedt steevast tussen half oktober en medio november. Ook de locatie is geen verrassing: de 67-jarige scheepwerf Damen Shiprepair Oranjewerf in Amsterdam-Noord, hoofdaannemer èn bouwer van het zeilschip. “Zowel wij als Stad Amsterdam zijn tevreden over deze jarenlange samenwerking”, aldus Jeen van der Werf, commercieel manager van Damen Shiprepair Oranjewerf. Zijn gesprekspartner Evert van Dishoeck bevestigt dit volmondig. Van Dishoeck:

Werf Van Dishoeck"Omdat we een luxe passagiersschip zijn dat aan de strengste veiligheidseisen moet voldoen, is jaarlijks onderhoud dan ook nodig. Eenmaal per twee jaar ligt de clipper daarom in het droogdok voor onderhoud en inspecties van het onderwaterschip en de voortstuwing.” Dit jaar was het weer tijd voor zo’n dokbeurt in het droogdok van Oranjewerf. Het schip wordt droog op de blokken gezet en met lieren vastgezet aan de wanden. Hierdoor kunnen lassers, schilders, stralers en ander onderhoudspersoneel ongehinderd aan de slag met het onderwaterschip. Daarbij gaat het onder andere om een nieuwe coating maar ook om schilderwerk en het stralen van vijf tanks. Ook het roer, de schroefas en de verstelbare schroef krijgen een grondige inspectie. Van der Werf: “Zo’n dokbeurt duurt 2,5 week. Vervolgens ligt de clipper nog twee weken aan de kade voor de overige herstel- en inspectiewerkzaamheden.” Zo’n vijftien tot twintig man van Oranjewerf, aangevuld met personeel van de onderaannemers, zijn dan druk bezig met zaken als de vervanging van de motorfundaties, schilderwerk, inspecties van pompen, leidingwerk en alle veiligheidsmiddelen aan boord. 

Ra’s van boord
Ook boven de waterlijn gebeurt er dus het nodige aan onderhoud, vertelt Van Dishoeck. “We hebben een continu onderhoudsprogramma aan dek dat we al deels tijdens onze reizen uitvoeren. Denk aan de dagelijkse inspectie van de tuigage, zoals staand en lopend want, blokken en bevestigingspunten.

Clipper Stad AmsterdamTijdens het groot onderhoud worden er standaard drie tot vier ra’s van boord gehesen, nagekeken en zo nodig gerepareerd in één van de werkplaatsen.” Op het passagiersdek, in de longroom en in de veertien passagiershutten gaat het om kleinere werkzaamheden als vervanging van de stoffering en het meubilair, schilderwerk en het lakken van de dekvloer. “Onze vijftienkoppige bemanning doet volop mee met zo’n onderhoudsbeurt”, aldus Van Dishoeck. Van der Werf vult aan: “Het is handig dat de bemanning hier rondloopt want zij kennen het schip door en door en weten precies wat er moet gebeuren’.” De Clipper Stad Amsterdam heeft totaal dertig bemanningsleden, verdeeld over twee ploegen in een schema van zeven weken op, zeven weken af. Tijdens het onderhoud verblijven zij op een gehuurd fietsvakantieschip dat naast het droogdok ligt.

Nieuwe reizen
Als het jaarlijks onderhoud klaar is, dan zet de clipper koersnaar de Canarische Eilanden. In december volgt de oversteek naar het Caribisch gebied. “Nieuw in het komend seizoen is een avontuurlijke reis van Sint-Maarten naar Cuba. Maar ook een stedentrip naar de Golf van Mexico. In 2018 willen we via het Panamakanaal naar de westkust van de VS varen. Zo zijn we constant aan het vernieuwen,” besluit Van Dishoeck.