Flexibel kraanschip met schone motoren

16 april 2017

Tekst: Bart Stam

Bek & Verburg heeft sinds februari een innovatief en milieuvriendelijk kraanschip in zijn vloot. De Invotis IX beschikt namelijk over een inklapbare kraan, schone dieselelektrische hoofdmotoren, elektromotoren voor schroefas en boegschroef en opslagtanks voor afvalwater.

Bek & Verburg bestaat in september 55 jaar en heeft zich al die tijd beziggehouden met inzameling en verwerking van scheepsafval. Begonnen in Rotterdam-Botlek heeft het bedrijf van oprichter-eigenaar Daan van Mullem inmiddels een vloot van 22 schepen in vrijwel alle Nederlandse zeehavens. Naast negen Invotis-kraanschepen zijn dit onder andere vier duwbakken en twee schoonmaakschepen.

Van Mullem: “Vanuit Rotterdam bedienen we ook de havens van Moerdijk en Dordrecht. Daarnaast zitten we in Scheveningen, Den Helder, Amsterdam en IJmuiden.” Aan de Coenhaven in Westpoort bevindt zich een overslag- en recyclingdepot van 3.000 m2. Een kleinere vestiging ligt aan de Haringhaven in IJmuiden.

Uitbreidingsplannen zijn er genoeg. “Ik ben bezig met een nieuwe vestiging in de Eemshaven”, zegt Van Mullem. “Hier worden niet alleen nieuwe cruiseschepen afgebouwd, maar er komen ook veel bevoorradingschepen voor de offshore.” Ook in Amsterdam is Bek & Verburg bezig met een nieuwe vestiging, maar daarover kan hij nog niet al te veel vertellen. “De onderhandelingen lopen nog.” 

Flexibele kraan
Bij uitbreidingsplannen horen ook nieuwe schepen. Vandaar dat Bek & Verburg bij Shipyard Jooren in Werkendam de Invotis IX liet bouwen. Een innovatief en milieuvriendelijk kraanschip in een lange reeks die in 2003 begon. “We hebben al jarenlang een goede relatie met deze scheepswerf. Wij geloven in Nederlands vakmanschap”, aldus Van Mullem.

Nieuw aan de Invotis IX is de flexibele Atlas-kraan. Van Mullem: “Het grote voordeel is dat deze kraan bij cruiseschepen ook onder de reddingssloepen het afval gemakkelijk van boord kan tillen, dankzij de knikarm. Overigens gaan we dit kraanschip niet alleen inzetten bij cruiseschepen, maar ook bij binnenvaart- en vrachtschepen. Multifunctioneel dus.”

Omdat de draaicirkel van de kraan iets groter is, is de Invotis IX ook twee meter langer dan zijn voorgangers: geen 42 meter maar 44,50 meter. Om nog beter langszij te kunnen komen, heeft de Invotis IX ook een eigen ballastsysteem. “Hierdoor kunnen we altijd volledig mee zakken of stijgen met de deuren van het cruiseschip waar wij het afval van boord halen”, zegt Van Mullem.

Milieuverbetering
Bek &Verburg -250-2Nieuw zijn ook de milieuvriendelijke motoren aan boord. Van Mullem: “Onze hoofdmotoren zijn twee Volvo D-13 dieselelektrische motoren die kunnen varen op ‘gas to liquid’, een schone, synthetische dieselbrandstof met minimale roetuitstoot.” Elektromotoren drijven de boegschroef en de schroefas aan. “Het grote voordeel hiervan is dat we de accu’s kunnen opladen via walstroominstallaties, tegenwoordig in alle Nederlandse zeehavens beschikbaar.”

Ook de twee opslagtanks voor afvalwater aan de voorzijde zijn volgens Van Mullem een milieuverbetering. “Er zitten speciale filters in deze tanks waardoor we het afvalwater ter plaatse kunnen reinigen en vervolgens gebruiken voor het schoonmaken van de ruimen.”

Ook in Amsterdam
Bek & Verburg zette de Invotis IX medio februari voor het eerst in bij cruiseschip AIDAprima in Rotterdam. Voorlopig heeft de Invotis IX Rotterdam ook als thuishaven, al denkt Van Mullem dat het nieuwe kraanschip dit jaar ook te bewonderen zal zijn in Amsterdam en tijdens SAIL Den Helder (22-25 juni). “We gaan het schip eerst uitgebreid testen. Als dat bevalt, dan is de kans zeer groot dat we een tweede schip laten bouwen. Dat zusterschip gaan we dan waarschijnlijk ook inzetten in Amsterdam en IJmuiden.”