Offshore Energy 2014 boekt nieuw bezoekersrecord

30 oktober 2014

Gezellig dringen geblazen op AYOP-paviljoen 

Bekijk hier de fotoreportage

Een van de betere motieven voor een beursdeelname, is nieuwe contacten leggen. Een rondje over het blikvangende AYOP-paviljoen tijdens de Offshore Energy 2014 leert dat een dozijn collega-leden in die opzet meer dan geslaagd is. “Onder één paraplu is het gezelliger.” 

Nieuwe contacten ontmoeten, maar ook media-aandacht generen, bestaande klanten spreken of een bepaald image creëren. In het AYOP (Amsterdam IJmuiden Offshore Port)-paviljoen – bedoeld voor bij het samenwerkingsverband aangesloten bedrijven – was er volop gelegenheid deze doelen te realiseren. Frank Korf, als eigenaar van Industrial Pump Group Nederland BV ook aanwezig met een stand op het paviljoen, prijst de samenhorigheid die aldus ontstaat. “Het delen van elkaars contacten; zo help je elkaar een beetje. Gelet op de flinke aanloop van belangstellenden, werkt die aanpak voor ons heel goed”, vertelt Korf op de eerste dag van de beurs. Voor hem is het, na de editie van vorig jaar, de tweede deelname onder de AYOP-paraplu. “Wat ik wil, is mensen op mijn stand af laten komen. Ook al heeft een persoon niks te maken met pompen, hij kent vast wel iemand die wel op zoek is naar een goede pompinstallatie. Het levert altijd interessante leads op.” Om de aantrekkingskracht nog iets meer te vergroten, heeft Korf in zijn stand een greenscreen-fotografieopstelling neergezet. De bezoeker ziet zichzelf op een groot scherm tegen een gewenste achtergrond (een windturbine!) en neemt een leuke pose aan. Een click & print doen de rest. Korf: “Ik geloof dat er al meer dan tweehonderd foto’s zijn gemaakt.”

Ook te spreken over de participatie is Nicole van Ham, sales- en marketingmanager MTC International. Dit maritieme-trainingscenter neemt voor het eerst deel aan de exhibitie. “We bestaan sinds twee jaar en zijn sinds kort lid van AYOP met als doel ons te kunnen profileren aan partijen in het Noordzeekanaalgebied. Onze deelname aan dit paviljoen past natuurlijk mooi in dat streven. We zitten hier midden in de doelgroep.” Van Ham voegt eraan toe dat bezoekers vooral worden getriggerd door de beelden van een safetytraining. Ze wijst naar het in de stand opgestelde scherm waarop beelden van cursisten die de altijd spectaculaire Helicopter Underwater Egress Training ondergaan. “Voor de duidelijkheid: wij verzorgen zelf geen trainingen, maar brengen belangstellenden in contact met de provider van vaak verplichte (basisveiligheids)trainingen.” Korf en Van Ham delen een pluim uit aan AYOP (en Amports) voor de organisatie. Korf: “Goed georganiseerd. Het is gewoon allemaal klaar als je komt.” Van Ham: “Heel professioneel en een goede begeleiding, ook in de aanloop naar de beurs toe.”

Nog meer lovende woorden over het paviljoen komen van Erik Gunderson, salesmanager Pronk Multiservices. “Ook ons bedrijf is een jaar geleden lid geworden van AYOP. Dat schept verplichtingen, maar ook mogelijkheden. Dit is een van die mogelijkheden: tegen niet al te hoge kosten op een creatieve wijze deelnemen aan een event als de Offshore Energy. Ik zie een spin-off tussen concullega’s optreden. Iedereen heeft z’n eigen specialiteit en zo vul je elkaar aan.”

Wat voor Pronk geldt, geldt ook voor Identico, zij het dat dit bedrijf (gespecialiseerd in bedrijfskleding) sinds een jaar lid is van Amports. Directeur Victor Gerke staat hier omdat hij zo andere leden van AYOP dan wel Amports hoopt te ontmoeten, met wie hij mogelijk zaken kan doen. “Dat is gelukt. Ik heb al een stuk of acht afspraken gemaakt om te bekijken of we voor het bedrijf in kwestie van betekenis kunnen zijn.” Gerke ontdekte de kracht van het gezamenlijk paviljoen tijdens de Offshore Energy 2013. “Naar aanleiding daarvan ben ik geïnformeerd over wat voor mij de mogelijkheden waren. Onder één paraplu is het gezelliger en informeler. Je maakt hier in het paviljoen makkelijker contact dan wanneer je ergens alleen met je standje staat. Zo’n perceel met vier torens trekt enorm de aandacht. Ja, ik ben tevreden. Sterker, als het aan mij ligt, ben ik er volgend jaar weer bij.”
De eerste beursdag werd afgesloten met een netwerkborrel waarbij de gasten konden genieten van 'sushi&cocktails' op het AYOP-paviljoen. AYOP organiseerde deze borrel in samenwerking met Willis. Er was ook een nog loterij op de stand waar Steef Hammerstein, Commercieel Directeur Telstar, de trekking voldeed. Deze prijzen werden aangeboden door de leden van AYOP.  

Navingo
Organisator van de beurs - die na drie edities in Den Helder en even zoveel in de Amsterdamse RAI voor de zevende maal plaatsheeft - is Navingo. Die laat bij monde van accountmanager Stephan van Plateringen weten dat de energiebeurs flink is gegroeid. “We zijn erg tevreden. Het aantal exposanten is gegroeid van 490 naar 630. We moesten er een extra exhibitiehal voor inrichten. Ook het aantal bezoekers is gestegen, over de tienduizend, afkomstig uit meer dan dertig landen. Ja, ook van buiten Europa”, stelt Van Plateringen vast. Volgens hem komt de aanwas niet als een verrassing: “De offshore-markt is een markt die een stabiele ontwikkeling laat zien. Omdat de complexiteit ervan groter wordt – we moeten steeds verder op en dieper in zee olie halen – liggen er kansen voor technisch-innovatieve bedrijven, en dus voor Nederland. Ons land is goed in specialistische equipment. Als het moeilijk wordt, dan komen ze hierheen.” 

AYOP-paviljoen
De volgende bedrijven (AYOP- en/of Amports-leden) gaven acte de présence en trokken tijdens de Offshore Energy-beurs gezamenlijk op met een AYOP-paviljoen in Hal 11 van RAI Amsterdam:
Zeehaven IJmuiden, Port of Amsterdam, ASCO Holland (Logistics) BV, Bek & Verburg, BK Maritiem, Boon Transport, Buko, Breman Machinery, CMF Central Mudplant & Fluid Services BV, DOES, Dolphin Electro Industrie, EPMC Europe, Gemeente Velsen, Identico, Industrial Pump Group Nederland BV, Iskes Towage & Salvage, KVSA Logistics, Lashuis Haprotech, MAIN BV, Mammoet Nederland BV, MEO BV, Maritieme Academie Holland, MTC International, Niron Staal, Peterson IJmuiden, Pronk Multiservice, Royal Dirkzwager, USA United Stevedores Amsterdam BV, Venus & De Waard, VOPAK Agencies en Willis.

Bekijk hier de fotoreportage