Groei voor de kleine binnenvaart

03 april 2013

Binnenvaart 

De binnenvaart gaat volgens Andries de Weerd een rooskleurige toekomst tegemoet. De woordvoerder van Schuttevaer Noord-Holland en stagecoördinator van de Maritieme Academie ziet positieve ontwikkelingen in zowel de praktijk als op ‘zijn’ academie in IJmuiden.

“Steeds meer mensen zijn overtuigd van de voordelen van de binnenvaart. Geen files en schippers die 24 uur non-stop doorvaren. Ook zijn de vervoerskosten per ton veel lager dan van een goederentrein of vrachtwagen.”

Aan het woord is binnenvaartdeskundige Andries de Weerd. Als stagecoördinator van de afdeling Scheepvaart, Transport en Logistiek van de Maritieme Academie in IJmuiden ziet hij een toenemende vraag naar stageplekken. Zowel van scholieren als van de binnenvaartsector zelf. Bovendien merkt hij dat de kleinere containerterminals goede zaken doen.

Crisis

Het NOS-journaal berichtte medio 2012 dat het slecht zou gaan in de binnenvaart vanwege het toenemend aantal faillissementen. Andries de Weerd nuanceert dit beeld: “Dat geldt voor de grotere binnenvaartschepen boven de 1500 ton die vlak voor de economische crisis zijn gebouwd. Toen de markt inzakte, was er niet genoeg vracht en kwamen de tarieven onder druk te staan. Voor de kleinere schepen geldt dat in het algemeen niet.”

De Weerd kan het weten. Hij was geruime tijd binnenvaartschipper voordat hij overstapte naar het nautisch onderwijs. Binnen de afdeling Scheepvaart, Transport en Logistiek van de Maritieme Academie in IJmuiden en Harlingen is hij verantwoordelijk voor stageplekken voor de circa driehonderd leerlingen. “Ik onderhoud regelmatig contact met binnenvaartbedrijven waar onze leerlingen zijn ondergebracht. Via de schippers krijg ik een aardig beeld over de sector.”

Twee binnenvaartschepen per dag

Dat beeld is redelijk goed, stelt De Weerd. De binnenvaartdeskundige noemt als voorbeeld de containerterminals in Beverwijk en IJmuiden. Al enkele jaren is er de Container Terminal Beverwijk (CTB). Dagelijks varen er twee binnenvaartschepen tussen Beverwijk en hoofdzakelijk Rotterdam. Grote klanten zijn Schavemaker Transport en Logistiek en Koster Metalen in Beverwijk.

Maar ook andere ondernemingen uit de regio kunnen gebruikmaken van de lijndienst. Elke middag vertrekt er een binnenvaartschip naar Rotterdam. Om dezelfde tijd vertrekt het tweede CTB-schip naar Beverwijk met retourlading voor de klanten.

Een ander verhaal klinkt in IJmuiden. Deze zeehaven heeft in 2010 en 2011 een terrein geschikt gemaakt voor overslag van containers met (diepgevroren) vis. Op frequente tijden komt een binnenvaartschip van Barge Company Amsterdam (BCA) om de containers te vervoeren naar de USA-terminal. Vanaf deze terminal gaat de reis naar Rotterdam voor verder transport over de hele wereld. De Weerd: “Bij containerterminal CTVrede in Zaandam verlopen de zaken ook voorspoedig. Ik ben ervan overtuigd dat Amsterdam ook weer een terminal krijgt na de sluiting van de Amsterdam Container Terminals (ACT). De Amsterdamse haven heeft een uitstekend achterland en een directe aansluiting op het spoor. De condities zijn in elk geval goed.”

Baan in de binnenvaart

De stagecoördinator van de Maritieme Academie merkt daarnaast een toegenomen belangstelling onder scholieren voor de binnenvaart. “Dat komt omdat het imago aanzienlijk is verbeterd. In vergelijking met vroeger zijn de binnenvaartschepen veel luxueuzer ingericht. Leerlingen die stage lopen vertellen mij weleens dat het wooncomfort groter is dan thuis. Ze hebben alles aan boord, direct contact met het thuisfront. Vroeger gingen er weken voorbij zonder dat je berichten van je familie of vrienden ontving.”