Holland Cargo Terminal (HCT) floreert in Amsterdam

02 november 2016

 

Bron: Maritiem Nederland

Ooit stonden er negen imposante ZPMC-kranen containers te laden en te lossen van grote rederijen als het Japanse NYK. Door de economische crisis én de verouderde Noordersluis verdwenen deze schepen echter bij de voormalige Ceres Terminal, het latere Amsterdam Container Terminal (ACT). Als een feniks verrees in oktober 2014 Holland Cargo Terminal (HCT) uit de as van Ceres als multipurpose terminal die veel offshore projecten uitvoert.

Voor Michael van Toledo is de voormalige Ceres Terminal bekend terrein. “Ik heb enkele jaren voor de rederijen Delmas en Nile Dutch gewerkt die vaste lijndiensten hadden op de USA-terminal van de Ter Haak Group, de buurman van deze terminal. Vervolgens was ik manager logistiek van Havenbedrijf Amsterdam.”

‘Windenergie is erg hot op dit moment, ik verwacht dat wij de komende jaren nog zeker twee à drie grote projecten gaan uitvoeren’.

TMA Logistics is van plan om van het 55 hectare grote terrein een succesvolle multipurpose terminal te maken. Van Toledo: “Het gaat tot nu toe heel aardig, ik schat dat we een gemiddelde bezettingsgraad hebben van zo’n twintig procent.” Hij vervolgt: “Onze belangrijkste ladingstromen zijn rollend materieel (RoRo), houtproducten, staal en overige metalen, breakbulk, graniet, cacao, containers voor nichemarkten en projectlading.” Voorbeelden van deze laatste categorie zijn pijpleidingen voor de olie- en gasproductie op zee en offshore windturbines.

Holland Cargo Terminal vormt samen met Thor Shipping & Transport, ACS Logistics (beide in Westpoort) en stuwadoorsbedrijf MEO (Beverwijk en Velsen-Noord) een werkmaatschappij van TMA Logistics. TMA Logistics telt in totaal zo’n tweehonderd medewerkers. Van Toledo: “Samen vormen we een ijzersterke combinatie van logistieke bedrijven. Dat heeft tevens het voordeel dat we bij grote projecten altijd een beroep kunnen doen op een detacheringspool van zo’n 160 medewerkers.”

Offshore windturbines

Michael van ToledoHoewel de terminal aan de Amerikahaven niet specifiek is bedoeld voor offshore projecten, zorgt deze bedrijfstak inmiddels wel voor een substantieel aandeel in de orderportefeuille. “Deze locatie is uitstekend geschikt voor offshore projecten met veel grote componenten”, zegt Van Toledo. “Naast 55 hectare hebben we hier 1500 meter aan verstevigde kades en een diepgang van 15 meter. Daarnaast heeft deze terminal uitstekende achterlandverbindingen via trucks, goederentreinen en binnenvaartschepen: we hebben hier drie sporen van elk 750 meter.”

Sinds de start heeft HCT twee grote offshore projecten uitgevoerd. Van Toledo: “Het eerste project betrof de assemblage van 48 windturbines van 3 MW voor het Westermeerwindproject in het IJsselmeer, vlakbij Urk. Alle belangrijke onderdelen, zoals de gondels en rotoren, arriveerden hier met RoRo-schepen vanuit Esbjerg in Denemarken. Deze componenten zijn hier gelast en door Siemens geassembleerd, waarna Mammoet de turbines per ponton via het Noordzeekanaal en de Oranjesluizen naar de uiteindelijke locatie heeft vervoerd. Windenergie is erg hot op dit moment. Ik verwacht dat wij de komende jaren nog zeker twee à drie grote projecten gaan uitvoeren.” 

Ontmantelen oude platforms
Maar HCT voert ook meer ‘klassieke’ offshore projecten uit op het gebied van olie- en gaswinning. Een goed voorbeeld daarvan is het Tetney-project. Daarbij ging het om de levering van stalen buizen voor een raffinaderij in de buurt van Hull (Groot-Brittannië). “We hebben 48 buizen van twaalf meter aan elkaar gelast tot eenheden van 96 meter lang en 122 ton zwaar”, zegt Van Toledo. “Vervolgens heeft Mammoet ze op pontons geladen die Van Oord naar Hull heeft vervoerd.”

Volgens Van Toledo treedt er in West-Europa een gestage verschuiving op van fossiele brandstoffen naar duurzame energie. “Maar er blijft genoeg werk over in de traditionele offshore, ook met lage olie- en gasprijzen”, zo voorspelt hij. “We zullen de komende jaren een sterke stijging zien van het ontmantelen van verouderde olie- en platforms. De offshore sector heeft grote behoefte aan ruimte voor decommissioning en die vierkante meters hebben wij!” Volgens de general manager is het een voordeel dat de locatie geschikt is voor zware bodembelastingen: “Deze terminal is ontworpen op vijf gestapelde containers. Dit komt neer op een minimale bodembelasting van twintig ton per vierkante meter. Dat is het grote voordeel van deze locatie: er lag al een uitstekende infrastructuur.”

De componenten van de windturbines voor het Westermeerwindproject. Foto: TMA LogisticsDat laatste wil echter niet zeggen dat HCT en TMA Group geen investeringsplannen hebben, integendeel. Zo wil men nieuwe loodsen gaan bouwen van zo’n 10.000 m2 voor nieuwe ladingstromen. Van Toledo: “Aannemerscombinatie OpenIJ gebruikt onze bestaande loodsen al voor de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden die duurt tot oktober 2019. De ruimte is erg krap in IJmuiden en de aannemer kan onze terminal prima gebruiken als logistieke hub. Wij liggen op nauwelijks tien kilometer afstand, het is zo’n twee uur varen naar het sluizencomplex.”

Nieuwe kranen
Een tweede investering betreft de aanschaf van twee nieuwe Gantry-containerkranen en een mobiele kraan. “De negen ZPMC-kranen zijn inmiddels verdwenen naar havens in Tenerife, Noord-Spanje en Polen. Omdat hier echter steeds meer coasters en binnenvaartschepen komen, gaat Hutchison Port Holdings (HPH), waarmee wij nauw samenwerken, hier twee containerkranen neerzetten. Voorts willen we nog een mobiele kraan gaan aanschaffen.” Voorts onderzoekt het bedrijf de haalbaarheid van een vaste lijndienst met shortseaschepen voor containers tussen Amsterdam en Hull.

Hoewel de terminal dus niet alleen mikt op orders uit de offshore sector, is Holland Cargo Terminal een actief participant in AYOP (Amsterdam IJmuiden Offshore Port), het samenwerkingsverband van 75 ofshorebedrijven en organisatie in het Noordzeekanaalgebied. “Samen kunnen we gezamenlijk optrekken tegen de concurrentie van andere havenregio’s in Nederland, België en Duitsland”, zegt Van Toledo. “Taak is de Amsterdamse havenregio te profileren als een onmisbare ‘one-stop shop’ voor de offshore: een netwerk van bedrijven die alle mogelijke infrastructuur, producten en diensten leveren voor een offshore project. Binnen de TMA Group doen wij dat al: alle werkmaatschappijen hebben hun eigen expertise.”

HCT voert ook meer ‘klassieke’ offshore projecten uit. Foto: TMA LogisticsMet Koopman Car Terminal aan de Westhaven, waar car carriers jaarlijks duizenden nieuwe Nissans afleveren, heeft HCT sinds 2016 een hechte samenwerking. “Koopman had begin dit jaar te weinig plek voor zo’n tienduizend nieuwe auto’s. Wij hebben die vierkante meters wel en hebben graag aan dit verzoek voldaan.”

Ook met buurman Ter Haak heeft de terminal goede samenwerking: “Wij maken regelmatig gebruik van elkaars personeel en faciliteiten. Desgewenst kunnen we één douanegebied vormen. Uiteraard gaan we geen ladingpakketten van collega’s in de Amsterdamse haven afpakken, laat daarover geen misverstand bestaan.”

Van Toledo beschouwt het als een voordeel dat hij als manager logistiek heeft gewerkt bij Havenbedrijf Amsterdam. “Ik ken de doelstellingen van het havenbedrijf en weet mijn oud-collega’s snel te vinden!”