Amsterdamse havenregio de papierspecialist

07 mei 2013

 

Pag . 15 Papierproductie“Op tijd, zonder schade, het juiste afleveren.” Zo vat Jeroen Brauns, general manager van VCK, samen waar het, naast duurzaamheid, om gaat in de papierlogistiek. De Amsterdamse terminals slagen er goed in zich staande te houden in deze niche-, vecht- én krimpmarkt.

De economische crisis en de opmars van de tablet; volgens de internationale brancheorganisatie CEPI (Confederation of European Paper Industries) zou de Europese markt voor grafisch papier in 2020 weleens met veertig tot vijftig procent kunnen krimpen ten opzichte van 2007.

Verdringing van papier door het computerscherm en teruglopende oplagecijfers van steeds dunnere magazines eisen hun tol waarvan de precieze omvang nog onbekend is. Zolang de papierindustrie nog geen nieuwe balans heeft gevonden tussen productie en afzet, zal overcapaciteit tot een flinke prijsdruk leiden waarbij de papierfabrikanten de stijging van grondstof- en energieprijzen niet altijd zullen doorberekenen. “Deze prijsdruk treft de gehele keten,” zegt Dorothy Winters, commercieel manager stukgoed van Havenbedrijf Amsterdam NV. “Grote producenten kijken met een scheef oog naar hun logistieke dienstverleners of het niet efficiënter en duurzamer kan, want dat is al decennia een hot item in deze industrietak. Historisch is het zo dat de Amsterdamse dienstverleners flexibel zijn, willen investeren, goed luisteren naar de wensen van hun klanten en ook uit zichzelf voorstellen doen om de logistiek effectiever te maken. Zo heeft Sea-Cargo onlangs samen met VCK een groot ladingpakket binnengehaald door de gehele logistieke regie over te nemen vanaf een Noorse papierfabriek.”

Cellulose via Waterland

In de papierlogistiek heeft de Amsterdamse havenregio sterke ijzers in het vuur. Uiteraard ligt Amsterdam geografisch gunstig ten opzichte van de havens van de grote Zweedse, Noorse en Finse producenten die, vanwege de beperkte diepgang, uitsluitend te bereiken zijn met relatief kleine schepen. Voorts heeft Amsterdam uitstekende verbindingen naar het Europese achterland, terwijl de Rotterdamse deepsea containerterminals dichtbij liggen.

Belangrijker is wellicht de kwaliteit van de Amsterdamse dienstverleners en hun faciliteiten. Met papier kan immers gemakkelijk iets mis gaan: het product is schadegevoelig, met name voor vocht. Waterland Terminal, waar jaarlijks zo’n 325.000 ton cellulose (grondstof voor papier) en 125.000 ton verpakkingspapier en krantenpapier in rollen arriveert, heeft een uniek concept met zijn overdekte (dus droge) overslag voor drie schepen gelijktijdig. Ook heeft de moderne all-weather terminal aan de Westhaven geïnvesteerd in speciale vacuümklemmen, waarmee het bedrijf papierrollen gegarandeerd schadevrij kan aanpakken. Directeur René Finson: “Onze faciliteiten zijn een krachtig verkoopargument bij onze opdrachtgevers, de papierproducenten. De kans op schade is minimaal.”

Driemaal rond de aarde

Over verkoopargumenten gesproken: de geïntegreerde distributiedienstverlening die de Scandia Terminal van VCK aan papierproducenten aanbiedt, is een enorme pre. “De dienstverlening die wij verkopen, is op tijd en schadevrij het juiste papier af te leveren,” zegt general manager Jeroen Brauns van VCK. “Hiervoor hebben wij onder andere geïnvesteerd in dedicated papierloodsen, intelligente papierklemmen en een state-of-the-art ERP-systeem (Enterprise Resource Planning). Wij ontvangen papier met alle vervoersmodaliteiten en slaan dat op. Vervolgens leveren wij dat in opdracht van de papierproducent aan eindverbruikers, zoals drukkerijen. Wij zijn namens de eigenaar de laatste ogen op het product voordat het wordt afgeleverd. Via EDI (Electronic Data Interchange, standaard voor elektronische uitwisseling van bedrijfsdocumenten) zijn wij geheel geïntegreerd in de systemen van de papierproducenten die wij als klant hebben, en dat zijn alle grote Europese spelers. Stel, je zou de rollen afwikkelen, die wekelijks bij ons langskomen, dan kun je twee tot drie keer de aarde rond. De helft van de rollen blijft overigens in Nederland.” Een goed voorbeeld van dat laatste is de drukkerij van De Telegraaf. VCK is de logistieke partner van De Telegraaf Media Groep (TMG). Elke dag is er overleg tussen beide partijen over welk papier, hoeveel grams, de lengte van de rol en het volume dat moet worden geleverd aan de nabijgelegen drukkerij van TMG die naast De Telegraaf, Sp!ts en Metro tal van andere periodieken drukt.

Door-to-door

In het kantoor van VCK in Amsterdam-Westpoort zetelt ook Sea-Cargo Agencies, het kantoor van de Noorse rederij Sea-Cargo. Deze rederij onderhoudt twee wekelijkse afvaarten vanaf de Suezhaven op Noorwegen en is de specialist in het vervoer van industriële lading tussen de westkust van Noorwegen en Europa, via de Amsterdamse haven.

Sea-Cargo ontwikkelt zich steeds meer tot een door-to-door logistiek dienstverlener, vertelt general manager Hans van Velthoven: “We opereren in een vecht- en nichemarkt. Dat betekent dat we goed moeten luisteren naar wat onze klanten willen. Wat dat betreft is Amsterdam een perfecte haven. Hier is ruimte, flexibiliteit, een prima prijs-kwaliteitverhouding en een uitstekende mentaliteit.”

Twee schepen op lng

In januari heeft Sea-Cargo papierproducent Norske Skog een voorstel gedaan dat het Noorse bedrijf niet kon weigeren: verzorging van de gehele logistiek vanaf de fabriek naar het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Van Velthoven: “In feite is dat een trendbreuk omdat papierproducenten de logistiek traditiegetrouw in eigen regie houden. Voor de Amsterdamse haven betekent dat een extra ladingpakket van 100.000 ton dat naar VCK gaat. De rollen worden gelost vanuit speciale sideportschepen (schepen met een laad- en losdeur aan de zijkant, red.). Hierna worden ze opgeslagen, gestuft in containers en vervolgens per binnenvaartschip naar Rotterdam en Antwerpen getransporteerd voor verder vervoer over zee.”

De papierindustrie is volgens Van Velthoven gevoelig voor de aanstaande vlootuitbreiding van Sea-Cargo met twee multi-purpose schepen die op lng (vloeibaar aardgas) varen. Deze milieuvriendelijke schepen stoten twintig procent minder CO2, negentig procent minder NOx en een minimale hoeveelheid fijnstof en zwavel uit in vergelijking van schepen met conventionele dieselmotoren.

Honderd papiersoorten

In het Noordzeekanaalgebied bevindt zich ook een papierfabriek, te weten papierfabriek Crown Van Gelder (CVG) in Velsen-Noord. CVG produceert jaarlijks 220.000 ton papier, uitsluitend uit maagdelijke pulp en vulstoffen. Crown Van Gelder richt zich op grootgebruikers en levert alleen rollen papier aan klanten.

Naast papier voor grafische toepassingen bestaat de afzet in toenemende mate uit nicheproducten met een goed toekomstperspectief, zoals papier voor digitale printtoepassingen, labels en verpakkingspapier. De pulp is afkomstig uit Scandinavië, Spanje, Noord- en Zuid-Amerika en komt als stukgoedlading binnen via de haven van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Vervolgens gaat deze grondstof deels via binnenvaartschepen naar de haven van Beverwijk, om uiteindelijk per truck bij de papierfabriek aan te komen. Hoewel gelegen aan het Noordzeekanaal heeft Crown Van Gelder namelijk zelf geen kadecapaciteit.

Het grootste deel van de afzet vindt plaats bij klanten in Europa, vooral per vrachtwagen. Voor afnemers buiten Europa werkt het bedrijf vooral met containers. Voor de verzendingen naar de afnemers werkt Crown Van Gelder samen met de Zaanse logistieke dienstverlener IFO die het vervoer per vrachtwagen organiseert. CVG voert circa honderd papiersoorten die de papierfabriek op bestelling produceert. Supply chain manager Gea ten Hoeve: “Ook wij hebben last van de teruggang in de grafische sector. Maar we vangen dat op door ons te richten op lucratieve nichemarkten zoals de productie van inkjetpapier op rollen. Dit sluit aan bij de ontwikkeling van high-speed inkjetprinters die inmiddels de concurrentie met offset bij grotere volumes aankunnen, en daarmee printing-on-demand mogelijk maken. Met ander woorden: het wordt mogelijk om drukwerk te personaliseren.”

Contactgegevens
VCK Logistics Port Logistics - Scandia Terminal
Valreep 13
1042 AN Amsterdam
branches: Agents and shipbrokers, Inland waterway navigation, terminals, brokers and rail road carriers
fax:
tel: +31 20 587 78 77

meer informatie