Interlloyd Averij richt zich steeds meer op preventie

19 oktober 2012



Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Dat is zeker het geval als partijen met lading werken, waarbij een incident kan oplopen tot een schade van miljoenen euro’s. Specialist in het afhandelen van schadegevallen is Interlloyd Averij aan de Corsicaweg in Amsterdam-Westpoort.


Interlloyd Averij, dat is ontstaan uit verschillende overnames, heeft kantoren in Amsterdam, Rotterdam en op de Maasvlakte. De roots van het bedrijf als agent van Lloyd’s dateren al van 1818. Sinds zes jaar heeft Interlloyd Averij een kantoor aan de Corsicaweg in Zeehavens Amsterdam, om de contacten met potentiële klanten te verbeteren.

Aan de Corsicaweg werken schade-experts Bert van Riessen, die ruim twintig jaar bij het bedrijf werkt, en Arjan Honing aan uiteenlopende opdrachten. Van Riessen: “Vanuit onze kantoren in Rotterdam en de Maasvlakte zijn nog zes andere ladingexperts werkzaam. Allen hebben hun eigen specialismen, zoals vloeibare lading, bederfelijke waar, bulklading, staal, pulp, papier en projectlading. Ook hebben we twee zogeheten regres specialisten in dienst (regres is het recht op schadevergoeding of terugbetaling, red.) die in staat zijn om schades te verhalen op aansprakelijke partijen. Onze opdrachtgevers zijn niet alleen verzekeraars, ook bedrijven die met lading te maken krijgen roepen steeds vaker onze hulp in. Sinds kort hebben we ons kantoor in Westpoort uitgebreid met technisch, casco- en offshore-expert Martien Oosterveld. Dit vanwege de toenemende vraag naar specialistische kennis op deze gebieden.”

Schaderegelaar
Er komen bij Interlloyd veel meldingen binnen van uiteenlopende schadegevallen. Variërend van een zending koffie, cacao, staal of vaatwastabletten tot een vliegtuigmotor. En van camera’s tot een stukgevaren havenkade.

Zodra er een melding binnenkomt, neemt de schade-expert contact op met de opdrachtgever. “Door dit rechtstreekse contact voorkomen we misverstanden en krijgt de expert een goed beeld van de situatie. Hierdoor ontstaat er een vertrouwensband,” aldus Van Riessen. “Daarna begint het onderzoek. Wij brengen de oorzaak en omvang van de schade of vermissing in kaart. De conclusies koppelen we dan weer terug naar de opdrachtgever. Uiteindelijk komen alle bevindingen in een gecertificeerd rapport te staan. Hieruit kunnen verzekeraars opmaken wat de kosten zijn en wie verantwoordelijk is. Tijdens het gehele traject zijn wij eigenlijk schaderegelaars.”

Interlloyd Averij is niet alleen actief als er al sprake is van schade. Van Riessen: “Wij geven op basis van onze ervaring onafhankelijk advies aan bedrijven zodat zij schade juist kunnen voorkomen. De vraag naar deze service neemt steeds meer toe, en wij leveren die graag.”

Treinstellen naar Rusland
Een project waarbij Interlloyd Averij preventief werd ingeschakeld, was de verscheping van treinstellen vanaf de Waterland Terminal naar Rusland (zie ook Zeehavens Amsterdam nummer 2, pagina 14). De vervoerders en de verzekeraars werden het niet eens over het inladen en vastzetten van de treinstellen in de schepen. Daarop schakelden zij Arjan Honing in om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Honing: “Ik ben met een onafhankelijke blik in dit project gestapt en heb het vertrouwen gekregen van alle partijen. Daarna ben ik een nauwkeurig plan gaan maken met mijn rekenprogramma en met een naval architect. Het voorstel heeft geleid tot nieuwe inzichten en de partijen waren tevreden. Vanaf dat moment zijn we betrokken bij elke verscheping.” En met een glimlach: “Het plan heeft niet alleen gezorgd voor een veilig zeetransport van de treinstellen maar ook nog eens voor een aanzienlijke kostenbesparing voor de vervoerders.”

Landelijk en wereldwijd
Wie denkt dat Van Riessen en Honing alleen in Zeehavens Amsterdam werken, komt bedrogen uit. “We hebben schadegevallen in heel Nederland en regelen ook schades in de gehele wereld. Dit laatste doen wij via ons wereldwijde netwerk van experts. Wij zorgen ervoor dat de schade lokaal wordt geregeld naar de eisen van de Nederlandse markt. Daarnaast komen we ook veel op Schiphol. Wij kunnen veel betekenen voor bedrijven in de Amsterdamse haven. Iedereen kan Interlloyd Averij inschakelen voor het regelen en verhalen van schades, maar ook voor het preventief verpakken en vastzetten van lading et cetera,” zo besluit Van Riessen.

Foto: Bert van Riessen (links) en Arjan Honing van Interlloyd Averij tijdens het transport van de Russische treinstellen op de Waterland Terminal. Foto: Chris van der Deijl, Amports

Auteur: Samba Brink

Contactgegevens
Interlloyd Averij B.V.
Corsicaweg 10
1044 EB Amsterdam
branches: Port, shipping and cargo services, Consultancy, riskmanagement , ICT
fax:+31 20 506 03 59
tel: +31 20 506 03 50

meer informatie