Netwerk van terminals voor Kloosterboer

23 maart 2017

Tekst: Pieter van Hove 

Logistiek dienstverlener Kloosterboer – met het hoofdkantoor in IJmuiden - heeft plannen voor de aanleg van een containerterminal bij de vestiging van dochteronderneming Daalimpex aan de Velserkade in Velsen-Noord. De terminal komt aan de kant van het Noordzeekanaal te staan. Tevens ligt een verlenging van de kadewand, met zo'n honderdvijftig meter, in het verschiet waardoor ruimte ontstaat voor containerschepen. 

“Wij zien dat wereldwijd het vervoer van producten in containers via het water toeneemt. Op die trend haken wij in. Het transport gaat echter niet via binnenwateren, maar met binnenvaartschepen over zee, het zogeheten shortsea barge”, zegt Johan Kloosterboer. “Op die manier zijn onze filialen in IJmuiden, Velsen-Noord, Vlissingen en Rotterdam verbonden met de vestigingen in Noorwegen/Zweden en het nieuwe vrieshuis in het Duitse Bremerhaven.” In die laatste havenplaats ging Kloosterboer onlangs een joint-venture aan met BLG Logistics Group. Deze Duitse onderneming exploiteert het grootste commerciële vrieshuis in de haven met een opslagcapaciteit van ongeveer 29.000 palletplaatsen. Kloosterboer heeft veel verwachtingen van Bremerhaven als nieuw logistiek draaipunt. Zo heeft het bedrijf hier twee hectare land gekocht voor een nieuw vrieshuis. Hierdoor verdubbelt de opslagcapaciteit van Kloosterboer BLG Coldstore GmbH tot 60.000 pallets.

Bevroren goederen
Kloosterboer ziet de schaalvergroting ook in zijn sector toenemen. Daarom is het volgens het bedrijf belangrijk om grote klanten te 'ontzorgen' en dezelfde service te kunnen verlenen op meerdere overslagpunten binnen Europa. In de Duitse havenstad wordt overigens ook vlees aangevoerd vanuit slachthuizen in Noord-Duitsland bestemd voor de export. BLG Logistics Group beschikt over een eigen containerterminal op het complex. Vooral bevroren goederen uit landen buiten de Europese Unie worden daar opgeslagen. De terminal komt Kloosterboer goed van pas. Dit laatste heeft alles te maken met de goederenstromen van de dienstverlener: een lijndienst tussen Alaska (Dutch Harbor) en de vestiging in IJmuiden plus een verbinding tussen de Barentszzee en Noorwegen en Daalimpex in Velsen-Noord. 

Rechtstreeks transport
Kloosterboer licht toe: “Het komt voor dat wij een deel van de lading tijdens de overtocht overslaan in het Duitse Cuxhaven, niet ver van Bremerhaven.'' Maar dat is volgens hem een relatief dure en tijdrovende handeling. In de toekomst gaan de koelschepen vanuit Alaska rechtstreeks door naar IJmuiden. Daarvandaan gaat de vis voor Duitsland (kabeljauw, pollock) per vrachtwagen naar Bremerhaven om daar verder verwerkt te worden tot bijvoorbeeld kibbeling of vissticks. Kloosterboer wil in een later stadium gebruikmaken van bargevervoer. De verwachting is dat de overslag in IJmuiden van vis uit Alaska toeneemt met maar liefst dertig procent tot jaarlijks 100.000 ton.