Nieuwe duwbootsteiger aan Danzigerkade Amsterdam

22 februari 2013

 

De duwvaart heeft in Amsterdam een nieuwe duwbootsteiger in gebruik genomen. Hij werd min of meer bij toeval door duwbootschippers ontdekt.

Lammert Bakker van Urk doet met de naar zijn zoon vernoemde duwboot Hein jr. (2 x 450 pk Caterpillar) vletwerk in de Amsterdamse haven voor het veevoerbedrijf CTC. Werkgebied is de Nieuwe Houthaven, waar de lege en geladen duwbakken tussen palen worden neergelegd.

Probleem voor de daar werkende duwboten was altijd het vinden van een ligplaats voor de rusttijden en de weekends. Uitwijken naar de Westhaven was geen uitzondering. De steiger aan de Danzigerkade zou ideaal zijn, maar daar gold een afmeerverbod. Aan die steiger liggen een omtraliede bewaarhaven voor in beslag genomen vaartuigen en het handelsbedrijf HTC.

‘We zagen dat de steiger niet in gebruik was aan deze zijde’, vertelt Hein Bakker sr., die bij zijn zoon Lammert aan boord vaart. ‘Er stond wel een bord dat je hier niet mocht aanmeren. Eind vorig jaar hebben we aan de patrouilleboot PA 4 gevraagd waarom dat zo was. Ze zeiden dat ze het niet wisten, maar dat het nu wel mocht.’

 Heins zoon Maarten, die met zijn broer Klaas op de duwboot Jacolien (2 x 350 pk Cummins) in de vrije vaart zit, voegt eraan toe: ‘Begin dit jaar stuurde de Havendienst Amsterdam een twitterbericht dat de ligplaatsen voor de binnenvaart helemaal op en top waren. Mijn broer Klaas twitterde terug: nu nog een duwbootsteiger. Toen twitterde de Havendienst dat er een duwbootsteiger kwam en daar liggen we nu aan.’

Stroomkasten

Hadden ze er niet veel eerder willen liggen? ‘Ja, maar we dachten dus dat het niet mocht’, zegt Hein, die de nieuwe afmeerplek een grote verbetering vindt. ‘Ik moet zeggen dat hij heel geschikt is voor een duwboot. Het is een drijvende steiger en met de koppeldraden kun je de boot er stevig tegenaan trekken. Als we ’s nachts in de Mercuriushaven achter een bak lagen, had je constant vaart langs je heen. Je hoorde het ook, want wij slapen beneden. Dat werkt gewoon niet.’

Maarten vult aan: ‘Als je onregelmatige werktijden hebt, is het belangrijk dat je kunt afmeren op een plek waar je niet in het drukke verkeer ligt, zodat je rustig kunt slapen en eten. Hier kun je rustig liggen en je zit toch dicht bij het werk - ideaal.’

Het enige wat nog aan de nieuwe afmeerplek ontbreekt zijn volgens Hein en zijn zoons stroomkasten en drinkwaterpunten. ‘Grote binnenvaartschepen hebben hier wel mooie afmeerplekken met stroom erbij’, zegt Maarten. ‘Geen kwaad woord over de Havendienst, maar dan moeten ze het ook voor de duwboten doen.’