Passen en meten in de Noordersluis

01 maart 2016

 

De MV Solitaire is met zijn 397 meter het grootste schip ooit dat de grote zeesluis van IJmuiden passeert en in de Amsterdamse haven afmeert. De onderzeese-pijpenlegger, sinds 1998 eigendom van het Zwitsers-Nederlandse offshorebedrijf Allseas, komt voor groot onderhoud en aanpassing naar de USA Terminal/ Dutch Offshore Base in de Amerika Haven. 

Met de keuze van Conquest Offshore BV eind vorig jaar voor de Amsterdamse haven als thuishaven voor het 1.400 ton sterke Kraanschip Conquest MB1 komt de gewenste aansluiting met de offshore-industrie op gang. De centrale en strategische ligging van Amsterdam, onder meer bij Schiphol, de getijloze haven van Amsterdam en de wens om de offshore-industrie vanuit Amsterdam te bedienen, is bepalend geweest voor de oprichting van Dutch Offshore Base, gevestigd op de grote terminal van Ter Haak Group.

Michiel Zwagerman, directeur-eigenaar van Dutch Offshore Base: “Door de aanwezigheid van het kraanschip de MB1 was het voor ons een natuurlijke keus om Allseas aan te bieden de aanpassingen en het onderbouw van de Solitaire hier te laten doen. De kennis en de ervaring is aanwezig en misschien nog wel het allerbelangrijkste: de Yes, we can-mentaliteit om de Solitaire met 397 meter te schutten in een 400 meter lange sluis getuigt van groot vertrouwen.”

SolitaireRichard ter Haak, CEO Ter Haak Group: “De komst van de Solitaire is goed voor de Amsterdamse haven en een mijlpaal voor de Amsterdamse offshore-activiteiten. Hiermee laten we zowel nationaal en internationaal zien wat we op dit gebied kunnen accommoderen. Voor ons betekent dit een uitbreiding van onze dienstverlening. Hierdoor zullen meer offshorebedrijven de Amsterdamse haven als een optie zien.”

Koen Overtoom, operationeel directeur Havenbedrijf Amsterdam: “Wij zijn trots op de komst van de Solitaire omdat de offshore-activiteiten in onze haven hiermee een impuls krijgen. Dit is goed voor de werkgelegenheid. Mede door de durf, visie en handelsgeest van de bedrijven in de regio levert de komst van de Solitaire grote toegevoegde waarde aan de Amsterdamse haven, de stad en de regio.”

Aan boord van het schip worden de pijpen ontbraamd, opgelijnd en aan elkaar gelast. Via een stinger wordt de pijpleiding naar de zeebodem geleid. Het schip kan ca 22.000 ton aan pijpdelen meenemen en legt per etmaal tot negen kilometer aan pijpleiding op waterdiepten tot drie kilometer. Het schip, dat 420 bemanningsleden herbergt, zal naar verwachting in de zomer van 2016 naar zee terugkeren.

Fotoreportage (door Machiel Kraaij)

Timelaps