Plannen voor nieuwe passagiersdienst over Noordzeekanaal

17 januari 2017

 

Een groep ondernemers uit de regio IJmond is druk bezig met plannen voor een nieuwe bootverbinding tussen IJmuiden en Amsterdam via het Noordzeekanaal. De nieuwe lijndienst is de opvolger van de populaire veerdienst van Fast Flying Ferry's tussen de havenplaats en de hoofdstad die eind 2013 noodgedwongen stopte.

NoordzeekanaalHet traject krijgt zeven haltes, waaronder in IJmuiden (Pontplein), Beverwijk, Spaarnwoude, Zaandam en bij het Centraal Station in de hoofdstad. Ook bij het Sluis en Haven InformatiePunt (Ship) bij de te bouwen grote sluis zou een halteplaats moeten komen. Het Ship biedt, naast de informatie over de bouw, onder meer een podium aan innovatieve bedrijven en koplopers op het gebied van technologie uit deze regio. 

"Het vervoer is in eerste instantie gericht op het toerisme", aldus voorzitter Ton van der Scheer van de ondernemersvereniging die de plannen begin januari bekend maakte. Van der Scheer hoopt dat de lijndienst nog vóór de zomer van start gaat. “Bij succes komen nog vier of vijf vaartuigen in de vaart'', stelt hij. De lijndienst gaat het hele jaar dienst doen.

Volgens Van der Scheer is het een uniek project. “We maken gebruik van elektrische vaartuigen met een vervoercapaciteit van veertig personen en twintig fietsen.” Van der Scheer vindt het nog te vroeg aan te geven welke partijen bij het plan betrokken zijn. Het initiatief voor een nieuwe veerverbinding tussen IJmuiden en Amsterdam vertoont veel raakvlakken met de plannen vorig jaar van de IJmuidense Rondvaart Maatschappij en de SP-Statenfractie Noord-Holland.
Bij dit laatste project gingen SP en de rondvaartmaatschappij uit van het varen met zes kleine elektrische boten, de milieu- en kostenbesparende BB Green Boot, waarop plek is voor twaalf passagiers en fietsen.