Reparatie- en conversiewerven van Shipdock krijgen nieuwe Damen-naam

05 januari 2015

Persbericht Damen Shipyards 

Succesvolle integratie van Amsterdam en Harlingen in wereldwijd netwerk 

 

Op 1 januari hebben Shipdock Amsterdam en Shipdock Harlingen een nieuwe naam gekregen, namelijk Damen Shiprepair Amsterdam (DSA) en Damen Shiprepair Harlingen (DSH). De afgelopen twee jaar zijn de twee werven op succesvolle wijze geïntegreerd in Damen Shiprepair & Conversion (DSC), dat weer deel uitmaakt van de Damen Shipyards Group. De samenwerking tussen DSH en Damen Shipyards Den Helder (DSDH) laat bijvoorbeeld heel goed zien dat de klanten duidelijk profiteren van het feit dat de werven nu één netwerk vormen. 

In februari 2013 nam de Damen Shipyards Group de twee Shipdock-werven over. Met de nieuwe namen DSA en DSH wordt aangegeven dat de werven deel uitmaken van het wereldwijde DSC-netwerk van 16 werven. 

“Door onze naam te veranderen laten we de markt zien dat we een duidelijk beeld hebben van onze toekomst binnen Damen", aldus Managing Director Flip van der Waal van DSA. "Na een eerste periode van kennismaking hebben we al kunnen zien hoe de ondersteuning vanuit DSC allerlei voordelen oplevert voor de klant. En we zijn er trots op dat wij deel uitmaken van dit team." 

De naamsverandering heeft geen directe gevolgen voor de structuur, organisatie of werkgelegenheid bij de twee werven, noch voor de contracten of verplichtingen die zijn aangegaan met de klanten. 

Samenwerking tussen de werven van Harlingen en Den Helder
Sinds DSH deel uitmaakt van de groep, heeft deze werf heel nauw samengewerkt met DSDH. DSDH zit ongeveer 45 kilometer van DSH vandaan, in Den Helder. 

“Den Helder is niet alleen een belangrijke marinehaven, maar ook een belangrijke uitvalsbasis voor offshore-hulpschepen voor de olie- en gasindustrie op de Noordzee", aldus managing director Jelle Loosman van DSDH. “Dat betekent dat er soms enorme pieken in het scheepsreparatiewerk zijn, en dan is het een enorm voordeel dat DSH zo dicht in de buurt zit. Door de nauwe samenwerking tussen onze werven kunnen we voor allerlei soorten schepen snel en betrouwbaar onderhouds- en reparatiewerk leveren aan klanten, tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding." 

Frank Seinen, directeur van DSH, vertelt dat de samenwerking met DSDH ervoor gezorgd heeft dat DSH het erg druk heeft gehad sinds de werf deel uitmaakt van de groep. “We zijn trots op deze samenwerking. Ik denk dat de naamsverandering ervoor zorgt dat we nu duidelijker uitstralen dat onderdeel zijn van een sterke groep scheepswerven, die veel kennis en ervaring in huis heeft op het gebied van scheepsreparatie- en conversieprojecten." 

Het wereldwijde DSC-netwerk voert op jaarbasis 1500 reparatie- en onderhoudsopdrachten uit. Afgezien van deze kennisbasis heeft DSC duurzame relaties met de ondersteunende partners opgebouwd. 

Rijke historie
De DSA-werf ligt in het hart van het Amsterdamse havengebied – een van de grootste industriegebieden van Nederland. De werf is geschikt voor schepen van maximaal 250 m lengte. De scheepswerf werd opgericht in 1877 en kent een rijke historie op het gebied van scheepsreparaties en -onderhoud. 

In de DSH-werf in Harlingen, die direct aan de Noordzee is gelegen, kunnen schepen van maximaal 120 m lengte worden gerepareerd en onderhouden. Met een geschiedenis die teruggaat tot het jaar 1600, is de scheepswerf in Harlingen een van oudste werven van de Damen Shipyards Group.