Rondje langs Zeehavens Amsterdam: Tim de Rudder

01 maart 2017

Tekst: Eveline Papa

Wat zijn de resultaten van 2016 en wat zijn de plannen, op hoofdthema’s, voor het komende jaar voor de Amsterdamse havenregio? Zeehavens Amsterdam maakte een rondje langs de velden.

Tim -de -Rudder -HF3Begin 2016 verwachtte wethouder Tim de Rudder van de gemeente Beverwijk een kleine tegenslag in de Beverwijkse havencijfers door het faillissement van een van de grotere bedrijven. Maar niets is minder waar. De Rudder, verantwoordelijk voor de portefeuilles ruimtelijke ordening, economische zaken, verkeer en milieu: “We hebben in 2016 een heel goed jaar gehad. Het bedrijf waar ik het vorig jaar over had, is vrij snel overgenomen door een opvolger, een schrootverwerking- en recyclingbedrijf. Dus dat ging al snel weer de goede kant op. Daarnaast is er een zeer grote nieuwe stroom bijgekomen, dat zagen we vorig jaar al wel aankomen. Het gaat om slakkenzand, een restproduct van de betonfabriek in Velsen. Dat gaat naar Engeland en genereert een behoorlijke stroom aan tonnage. De inkomsten uit havengelden stegen in 2015 van 577 miljoen euro naar 850 miljoen in 2016. En de overslag steeg van 353 miljoen euro naar 720 miljoen. Dus ja, we hebben een heel goed jaar gehad.”

Verzelfstandiging
De Rudder vervolgt: “In 2017 staat de verzelfstandiging van de haven van Beverwijk hoog op de agenda. Het beheer en onderhoud, maar ook de marketing van de haven behoort niet echt tot de corebusiness van een gemeente. Dit jaar staat dus in het teken van het vinden van een goede partij. Ook investeren we dit jaar in het vernieuwen van een deel van de kademuur, we zijn al begonnen met baggeren. Dat zijn ook investeringen die je moet doen voordat je het bedrijf overdraagt. Duurzaamheid en werkgelegenheid zijn voor de haven van Beverwijk geen specifieke thema’s die meer inzet dan anders vragen in 2017. Beverwijk heeft geen overslag van kolen en olie, maar we kunnen – als het nodig is – eenvoudig duurzame maatregelen treffen. Ondernemers nemen daar ook hun verantwoordelijkheid in en weten elkaar te vinden. En de haven kan niet echt meer groeien, dus ik verwacht geen enorme toename op het gebied van werkgelegenheid.
Wat ik van de uitspraken van wethouder Ollongren over het verplaatsen van de PTA vind? Cruise- en ferryvaart zijn een groeimarkt voor alle havens in Nederland. De nieuwe zeesluis komt er deels ook vanwege die grote cruiseschepen, dus die investering moet je er wel uithalen. Maar goed, de PTA ligt midden in Amsterdam en grote cruiseschepen moeten wel een goede plek krijgen. Ik hoop dat er ergens aan het Noordzeekanaalgebied een goede plek voor kan worden gevonden.