Staalpakket voor IJveer 60

30 maart 2017

 

Vrijwel alle schepen worden gemaakt van staal en dat moet ergens vandaan komen. Bijvoorbeeld van De Boer Staal uit Uitgeest, dat het staalpakket leverde voor IJveer 60. 

Het GVB breidt de capaciteit van haar pontveren uit. Onlangs werd IJveer 60 gedoopt, die vaart tussen de Buiksloterweg en station Amsterdam Centraal. Met hybride voortstuwing, accu's en een geavanceerd systeem voor de behandeling van uitlaatgassen is het een modern schip. Het grootste aandeel in de massa van de veerpont is echter nog altijd het staal, waarvan de romp, het dek en de opbouw is gemaakt. 

Bouwpakketten van staal
De -Boer -Staal -250"We hebben het als compleet staalbouwpakket geleverd aan Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam, die IJveer 60 bouwde", zegt Dennis van Vlaanderen. Hij is algemeen directeur van De Boer Staal en De Boer Snijbedrijf. "We beschikken over een voorraad van 25.000 ton staal in de vorm van platen en profielen.
Daarvan is een flink deel geschikt voor de scheepbouw." Het staal voor IJveer 60 is van het type Grade A. Dit heeft een gebruikelijke treksterkte, is behoorlijk bestand tegen corrosie en goed te verwerken. Het wordt vaak toegepast voor schepen die varen op binnen- en kustwateren. De Boer heeft het Grade A-staal voorzien van de coating SigmaWeld MC die bescherming biedt tegen de invloed van de elementen tijdens opslag, transport en verwerking. Voor een goede bescherming tijdens het operationele leven van IJveer 60 zijn weer andere middelen nodig. 

Snijwerk
De componenten voor IJveer 60 zijn bij De Boer Snijbedrijf op maat gemaakt. De gesneden stalen componenten zijn genummerd en worden in de juiste volgorde op ‘flat racks’ gelegd. Dit zijn platte stalen frames van 12 bij 3 meter die op een trailer vervoerd kunnen worden. Op deze manier levert De Boer Staal de stalen platen in de juiste vorm en met de juiste uitsparingen op volgorde en just-in-time aan bij de scheepswerf. Hierdoor kunnen de medewerkers op de werf de stalen componenten één voor één van de flat racks halen en direct monteren. 

"In de afgelopen vier jaar leverden we steeds meer complete staalpakketten. Voor scheepswerven is het aantrekkelijk niet zelf te hoeven investeren in faciliteiten voor het snijden en coaten van staal. Door onze grote voorraad zijn wij heel flexibel.” Van Vlaanderen is er trots op dat zijn bedrijf heeft bijgedragen aan IJveer 60. "We vinden het leuk dat we ons product kunnen leveren aan een veerpont die in deze regio vaart. Het is toch een soort visitekaartje." 

In de regio actief
De Boer Staal is niet alleen via IJveer 60 verbonden met de nautische aspecten van het Noordzeekanaalgebied. Hoewel er in de regio weinig scheepsbouw is, heeft De Boer Staal er wel een nauwe band mee. "Wij leveren veel snijwerk aan bedrijven in de regio. Daarnaast lossen we het ingekochte staal bij voorkeur in Amsterdam of Velsen-Noord. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook goed voor de werkgelegenheid. Zo hebben we in oktober vorig jaar 7.200 ton plaatstaal gelost in Velsen-Noord."