Steeds meer elektrische ponten

09 maart 2018

 

Op de veerdiensten over het Noordzeekanaal en het IJ in Amsterdam worden in de nabije toekomst elektrische ponten ingezet. Tot 2030 komen er vijftien nieuwe exemplaren bij: tien voor de IJ-verbindingen in de hoofdstad en vijf boten voor de diensten Velsen-Noord-Velsen-Zuid, Buitenhuizen bij Spaarnwoude (de oversteek van de N202 naar de N246 richting Assendelft), en tussen Zaandam en Westpoort. 

PontVolgens de gemeente Amsterdam is de komst van meer veren in de hoofdstad noodzakelijk, gezien de groei van Amsterdam-Noord. "De nieuwe veren moeten de stad aan beide kanten van het IJ bereikbaar houden. De huidige ponten bij Velsen, Buitenhuizen en Zaandam worden vanaf 2020 gefaseerd vervangen", volgens de gemeentelijke woordvoerder. Volgens projectmanager Pim Schulp van ontwerpbureau C-Job Naval Architects in Hoofddorp zijn dit de grootste elektrische ferry's van Nederland. De vaartuigen krijgen een lengte van eenenveertig meter en een breedte van vijftien meter. De accu's voor de elektriciteit worden tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen opgeladen. Dit gebeurt dus binnen vier minuten. Bedoeling is dat vervoerder GVB volgend jaar start met de voorbereidingen.