VCK Group slaat eerste paal vierde All Weather Terminal

09 mei 2016

Tekst: VCK Group / Port of Amsterdam

In 1998 opende in de haven van Amsterdam ‘s werelds eerste All Weather Terminal. Een terminal waar zeeschepen, ongeacht de weersomstandigheden, hun lading droog over kunnen zetten op diverse transportmodaliteiten. En vandaag, 18 jaar later, slaan VCK Group en Port of Amsterdam de eerste paal voor de vierde All Weather Terminal in de Amsterdamse haven.

VCK-All -Weather -Terminal

De drijfveer achter de investering van circa elf miljoen euro is de groei die VCK Group ziet in de maritieme logistieke markt, het bedrijf en diens positie in de stuwadoorssector, waardoor uitbreiding een gezonde en nodige stap was. “All Weather Terminal 4 is een passende voortzetting en verdere innovatie van een concept welke mogelijk is gemaakt door onze partnering met Port of Amsterdam. Wat we als pioniers zijn gestart in Europa, heeft geresulteerd in een unieke combinatie van faciliteiten. Door onze faciliteiten uit te breiden met een vierde overdekte terminal, waarborgen we onze positie als vooraanstaand all weather stevedoring specialist”, reageert Jeroen Brauns, managing director VCK Port Logistics.

VCK Group heeft een lange historie met de Amsterdamse haven. Ze zijn er al meer dan honderd jaar gevestigd. “En daar zijn we bijzonder trots op”, aldus Anthony van der Hoest, Cluster Manager Logistics Port of Amsterdam. “VCK Group is een bedrijf welke staat voor kwaliteit en persoonlijke dienstverlening met een focus op de voortdurende verbetering van de processen. Een sterke partner in het in stand houden van onze positie als één van ‘s werelds belangrijkste logistieke hubs.

Droog
Evenals bij All Weather Terminals 1 t/m 3 kunnen zeeschepen met weersgevoelige goederen, zoals houtproducten, metalen en projectlading, bij All Weather Terminal 4 hun lading - ongeacht de weersomstandigheden - droog overzetten op binnenvaartschepen, treinen en vrachtwagens. De nieuwe terminal wordt honderd meter lang, is tot onder de haak 22 meter hoog, heeft vanaf de kade een ‘waterbreedte’ van dertig meter en biedt een overslagkraan met een capaciteit tot vijftig ton. De bouw van All Weather Terminal 4 wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Holland. De terminal is begin 2017 operationeel.