Volop vraag naar nieuw personeel in Zeehavens Amsterdam

19 oktober 2012



De zeehavens in het Noordzeekanaalgebied zijn een interessante vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven, hetgeen vraagt om personeel. Ook gevestigde bedrijven hebben met enige regelmaat nieuwe medewerkers nodig. ‘Zeehavens Amsterdam’ vroeg drie bedrijven naar hun personeelsbehoefte en hoe zij dat aanpakken.

Het Nederlandse bedrijf Airborne International is één van de leidende producenten van composieten wereldwijd. In IJmuiden (Airborne Oil & Gas), het hoofdkantoor in Den Haag-Ypenburg (Airborne Composites en het Technology Center) en het Spaanse Girona (Airborne Composites Aerospace) ontwikkelt en produceert het bedrijf geavanceerde oplossingen voor onder ander de olie- en gasindustrie, de lucht- en ruimtevaart en de martieme industrie. Het bedrijf groeit snel, momenteel werken er bijna tweehonderd hoogopgeleide personen.

Airborne Oil & Gas in IJmuiden levert composieten buizen voor de offshore-industrie. “Deze buizen zijn uniek omdat ze veel lichter zijn dan staal, tegen zeer hoge drukken kunnen en volledig resistent zijn tegen corrosie,” zegt managing director Eric van der Meer in IJmuiden. “Ze stellen de offshore-industrie in staat op steeds grotere diepten te produceren en bieden duurzame oplossingen voor het corrosieprobleem. Door dit geoctrooieerde productieproces maakt Airborne lange buizen uit één stuk, tot wel vijf kilometer lang. We spoelen deze buizen op een enorme haspel die we in zijn geheel aan boord van een schip hijsen. Vanaf het schip wordt de buis van de haspel afgespoeld, hetgeen de operatie zeer efficiënt maakt.”

Fabriek aan de IJmondhaven
Om aan de snel groeiende vraag naar composietenbuizen te voldoen, besloot Airborne in het voorjaar van 2011 een speciale fabriek op te zetten voor deze producten. Directe toegang tot een zeehaven was daarbij een belangrijke eis. In concurrentie met twee andere steden heeft Airborne gekozen voor de IJmondhaven . “IJmuiden bood ons de gelegenheid een gloednieuwe fabriek te ontwikkelen, helemaal naar onze eisen. De locatie is vrijwel perfect. De steun van Zeehaven IJmuiden NV en de gemeente Velsen gaven de doorslag.”

Op dit moment werken bijna zeventig mensen op de nieuwe locatie aan de Monnickendamkade, aan de zuidkant van de IJmondhaven. Ongeveer 25 medewerkers zijn overgekomen vanuit de locatie Den Haag-Ypenburg, het hoofdkantoor. Het grootste deel van het personeel heeft het bedrijf in de regio IJmuiden-Amsterdam aangetrokken via advertenties in lokale kranten. Van der Meer: “Airborne Oil & Gas heeft ook in de toekomst behoefte aan hoogopgeleid personeel, vooral technisch specialisten in de werktuigbouw, offshore en composieten. De gespecialiseerde kennis van Airborne, de toepassing in de offshore-industrie en het groeipotentieel leveren een grote bijdrage aan de ontwikkeling van IJmuiden als een offshore mainport.”

Opening Forkliftcenter
Forkliftcenter, het merkonafhankelijke familiebedrijf, kent een goed jaar. Door de groei van de laatste tien jaar, heeft het bedrijf begin 2012 zijn werkzaamheden gecentraliseerd aan de Hornweg in Amsterdam-Westpoort. De feestelijke opening van het nieuwe pand was op woensdag 5 september. “Met ons nieuwe hoofdkantoor komen de oude vestiging in Halfweg en alle andere opslaglocaties in Nederland te vervallen,” vertelt directeur Bjørn André de la Porte. “De vestigingen van Forkliftcenter Australië en Forkliftcenter Middle East DMCC in Dubai blijven onveranderd actief. Inmiddels zijn we een internationaal bedrijf dat gericht is op de aankoop, verkoop en verhuur van intern transportmateriaal, heftrucks en container handling equipment. Op ruim 25.000 m² hebben wij een ruim aanbod aan alle merken vorkheftrucks, reach stackers, containertrucks en havenmaterieel in alle capaciteiten.”

Over zijn medewerkers zegt hij. “Ons personeel van de oude opslaglocaties in Nederland hebben wij meegenomen naar de nieuwe vestiging. Omdat wij zo hard groeien, hebben wij nog altijd uitvoerend technisch personeel nodig. Deze medewerkers werven wij grotendeels via uitzendbureausen via werving- en selectiebureaus, deels via onze eigen kanalen. Op dit moment hebben wij achttien mensen aan het werk. De meesten zijn in vaste dienst, enkelen zijn freelancers.”

Koopman Car Terminal
Aan de Westhaven in Amsterdam-Westpoort ligt het 350.000 m2 grote terrein van Koopman Car Terminal (KCT). Dit is een autoterminal met internationale logistieke activiteiten. Het bedrijf ontvangt, laadt en lost het bedrijf personenauto’s van de aangekomen schepen, treinen en trailers. Bovendien zorgt KCT voor het wassen en gereedmaken voor aflevering.

Managing director Alain Bresseleers vertelt dat het bedrijf sinds 2011 zijn activiteiten flink heeft uitgebreid, onder andere door LeasePlan als nieuwe klant aan te trekken. “Dit zorgt voor een belangrijke toename van het volume.”

Jaarlijks worden door Koopman Autotransport landelijk meer dan 20.000 auto’s opgehaald en aangeleverd. Bresseleers: “Vervolgens voeren wij ‘add-value’ diensten uit, zoals APK-keuringen en schadeherstel. Daarnaast hebben wij onze belangrijkste klant Nisssan weten te behouden, waardoor we een grote personeelsbehoefte hadden, en deels nog steeds hebben. Het gaat daarbij vooral om (elektro)monteurs, APK-keurmeesters, autospuiters, schadeherstellers en autopoetsers, maar ook om leidinggevenden, ontwerpers en ingenieurs.”

Vacatures
Over de vacatures in zijn onderneming zegt Bresseleers: “Hiervan hebben we de afgelopen periode een aanzienlijk deel kunnen invullen. Daarvoor hebben we vacatures geplaatst op onze website en in landelijke en lokale kranten, en hebben we meegewerkt aan open dagen. Dit leverde niet altijd kwalitatief goed personeel op. Wanneer wij niet in staat waren de vacatures op te vullen, kwam dat vooral door het ontbreken van basisvaardigheden van het personeel, zoals gebrek aan discipline (op tijd komen, betrouwbaarheid), motivatie (veelvuldige absentie) en vaardigheden. Veel geschikte nieuwe medewerkers zijn aangebracht via ons eigen netwerk, bijvoorbeeld via familie en bekenden van onze medewerkers. De diverse vacatures die nu openstaan worden via uitzendbureaus ingevuld. Door deze ervaringen gaan wij ons oriënteren op hoe wij de werving anders kunnen aanpakken, bijvoorbeeld door een mix van kranten en tijdschriften, radio en social media.”

 

www.koopman.nl
www.forliftcenter.com
www.airborne.com

Auteur: Noor Bakkers