Vrachtwagenboot

04 oktober 2015

Tekst & beeld: Tina Reinders

De Zulu I van Blue Line Logistics loste 19 september voor het eerst in Amsterdam. Bijzonder? De Zulu I is een nieuw concept binnenvaartschip: een vrachtwagen op het water.

De Zulu 1is een catamaran van vijftig meter lang en 6,60 meter breed, met in beide rompen een boegschroef waardoor het schip zeer wendbaar is. De lading gaat niet in, maar op het schip. Op het dek rijdt over de volle lengte een kraan, zodat de schipper met een handheld afstandsbediening zelf kan laden en lossen. De stuurhut is gebaseerd op de cabine van een vrachtwagen en staat voorop het schip. Hier vanuit kan één man al het werk doen: er zijn beeldschermen die het beeld van de camera’s achterop het schip weergeven, AIS, GPS, radar, dieptemeter.

ZuluIDe Zulu I en haar zusje de Zulu II zijn de eerste twee schepen die Johan Overmeer van Blue Line Logistics ontwikkeld heeft. Overmeer: “Wil je concurreren met het wegvervoer, dan moet je niet stil blijven staan, maar ontwikkelen. Deze twee schepen zijn prototypes. We zijn nu aan het kijken of dit type schip ook op LNG of waterstof kan varen, naar mogelijkheden tot overkapping en naar andere ladingsvormen zoals rolcontainers.”

Het is dan wel de eerste keer dat de Zulu I in Nederland kwam, in België vaart het al bijna een jaar. De meeste reizen gaan van Antwerpen naar Brussel waar het schip bouwmaterialen op een centraal punt lost.