Werken in de haven

28 augustus 2018

 

In de serie Werken in de haven is het woord aan de mannen en vrouwen op de werkvloer. In deze aflevering Wanda Kohlbrugge-Meere (44), KAM-manager bij VCK Logistics en sinds 1995 werkzaam in de haven.

Werken In De Haven“Ik kwam bij VCK terecht na te zijn gestopt met mijn studie. In 1995, dus ik werk hier al 23 jaar! Indertijd had ik gewoon een baan nodig. Het uitzendbureau stelde mij een baan bij VCK voor, waarvan ik echt geen flauw idee had wat ze deden. ‘Tussenpersoon bij het regelen van transport’ was ongeveer de omschrijving die ik vooraf kreeg. Ik werd aangenomen, om te ontdekken dat de sector en cultuur hier prima bij mij passen. In die tijd zat ik op kantoor, waar ik diverse functies had. Zo begon ik op de importafdeling, waar werkzaamheden worden gecoördineerd die voor de lading op een binnenkomend schip nodig zijn. Ze informeren de stuwadoors over wat van het schip gelost moet worden, zorgen dat de douaneaangiftes in orde zijn en stemmen met de klant af waar en wanneer de goederen afgeleverd moeten worden.”

Softwarepakket
“Zo’n dertien jaar geleden implementeerden we een nieuw softwarepakket, ik kwam in het team van de inrichting terecht. Dat was de eerste stap naar de functie die ik nu bekleed. In de loop van de jaren kwam daar het KAM-management bij en breidde de functie zich uit naar de VCK-kantoren op Schiphol en in Rotterdam. Zowel applicatiebeheer als KAM zijn onderwerpen waarvan het belang alleen maar toeneemt; inmiddels hebben we er een heel team voor. De studie die ik toentertijd volgde, econometrie, vond ik leuk door de bedrijfskundige kant: het verbeteren van processen door statistiek en IT. En dat is precies waar ik nu dagelijks mee bezig ben.”

Regels
“Als kwaliteitsmanager beoordeel ik aan welke regels we moeten voldoen en op welke manier we die het beste binnen VCK kunnen toepassen. Kern daarbij is om VCK efficiënter te maken. Daarnaast controleer ik via interne audits of de werkwijze gebruikt wordt. En kijk ik bij klachten wat de oorzaak is, zodat ik de processen kan verbeteren. Ik merk dat KAM-management belangrijk is. Klanten vragen steeds meer om transparantie en een hoger kwaliteitsniveau, zeker in de automotive sector waarvoor we veel goederen vervoeren. Was het vroeger belangrijk dat de boot op tijd weer weg kon, tegenwoordig draait het om het op tijd afleveren van de juiste goederen. Logisch, want als wij een verkeerde bundel metaal afleveren, dan kan dat leiden tot een ongeluk als dat metaal in een auto verwerkt wordt. Vanuit de consument stellen we hoge eisen aan de betrouwbaarheid van deze producten en dat werkt door in de hele toeleveringsketen. Daarom is het belangrijk dat iedereen de juiste instructies kent en dat we de processen zo inrichten dat vergissingen niet mogelijk zijn, of direct opvallen.”

ICT-functie
“Ik treed ook op als applicatiebeheerder, een echte ICT-functie. De combinatie met kwaliteitsmanagement komt niet vaak voor. Het is bij ons zo gegroeid door mijn interesses en kennis. Toch hebben applicatiebeheer en KAM veel met elkaar te maken. Immers, in elk proces komt wel een IT-component kijken, ook in de haven. Zo wordt de toegang tot de terminal via een IT-oplossing geregeld en wordt in de loods met scanners gewerkt om de controle te doen op de juiste goederen. Voor het applicatiebeheer zijn we niet alleen bezig met het maken van aanpassingen in de bestaande software. Ook kijken we hoe nieuwe technieken een meerwaarde kunnen leveren. Hierdoor leid ik een project waarbij we robotiseringssoftware inzetten voor het verwerken van transportopdrachten en loopt er onderzoek naar automatische plaatsbepaling door de kraan. Door het toepassen van innovatieve oplossingen maken we onze eigen operatie efficiënter en verhogen we meteen de betrouwbaarheid van de dienstverlening.”

Betrokken
“Het leukste van mijn werk is dat ik bij alle afdelingen van het bedrijf betrokken ben en meedenk over verbeteringen. Aangezien bij ons de certificeringen en applicatiebeheer onder een afdeling vallen, zijn de onderwerpen bovendien afwisselend. Zo licht ik het ene moment de stuwadoors voor over veilig werken om vlak daarna bezig te zijn met regelgeving voor een douaneaangifte. Je moet dus flexibel van onderwerp kunnen wisselen. Ik zie de KAM-afdeling als het geweten van het bedrijf. In de dagelijkse hectiek −  zorgen dat schepen en trucks worden gelost en geladen − ligt de focus al snel op de operatie. Wij houden iedereen af en toe een spiegel voor: zijn we daadwerkelijk goed bezig? Daarbij denken en werken we ook nog eens actief mee om dingen echt verbeterd te krijgen, in mijn geval op organisatorisch én op automatiseringsvlak.”

In het groot
“Het leuke aan de haven is dat alles meteen in het groot gaat. Waar je in andere logistiek praat over dozen in stellingen of een normale heftruck, gaat het in de haven al snel over stapels met containers, partijen van honderden rollen papier of pakken triplex die tot het plafond van de loods opgestapeld staan en zijn de machines die rondrijden meteen meters hoog. Zelfs na 23 jaar vind ik het nog steeds geweldig om in de loods rond te lopen.”