19 juni 2019

Bouwhub Amsterdam van start in Coen- en Vlothaven

Bouwhub Amsterdam faciliteert bouwbedrijven en projectontwikkelaars bij hun logistieke vraagstukken in en rondom de bouw in de metropoolregio Amsterdam. Het bedrijf opende met veel tromgeroffel het eerste ‘knooppunt’ in de Coen- en Vlothaven

De bouwhub moet de ongecontroleerde aanvoer van bouwmaterialen naar bouwplaatsen verbeteren. Ook biedt het bedrijf een tussentijdse buffer waarmee eventuele schade door slechte logistiek of diefstal wordt geëlimineerd. Het hub-terrein is bewaakt en beveiligd. “Wij plannen voor de uitvoerders”, verklaart Bouwhub co-eigenaar en initiatiefnemer Said Arslan. “Een bouwbedrijf is goed in het bouwen, wij zijn goed in logistiek. Als je die twee werelden bij elkaar voegt, heb je een succesformule. Ieder zijn vak.”

Dekker en Van ‘t Hek
Bouwhub is een project van Transportbedrijf CH Dekker en funderingsbedrijf Van ’t Hek Groep. CH Dekker heeft 43 trekkende eenheden. Ze zijn gespecialiseerd in licht exceptioneel vervoer, zoals lengte- en hoogtetransporten tot 30 meter, en merken dagelijks de problemen met bouwlogistiek.

Vervoer en advies
Bouwhub Amsterdam doet niet per se zelf het vervoer. Bouwers kunnen zelf kiezen met wie ze willen samenwerken. De hub beheert alleen het consolidatieproces op de hub, zoals een control tower. Het maakt niet uit wie de uitvoering doet, als het maar volgens afspraak gaat, luidt het adagium van Said.

Verdienmodel
Bouwhub Amsterdam organiseert de aanvoer van bouwmaterialen van de Houthavens. Het verdienmodel is zo ingericht dat het bedrijf een fee vraagt voor het transport dat door de hub georganiseerd mag worden, zowel het transport naar de hub als naar de bouwplaats, de handling op het terrein, de opslag, dagproductie samenstellen. “Eigenlijk fungeren we als een distributiecentrum”, legt Arslan uit. “Daarnaast gaan we logistieke plannen schrijven, projectmanagement en ondersteuning bieden aan opdrachtgevers.”

Green deal
Er komen meerdere hubs rond Amsterdam, want één hub is te klein om alle bouwlogistiek te organiseren. Arslan: “We hebben onlangs de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek ondertekend en doen er alles aan om in 2025 de leveringen binnen Amsterdam emissievrij te doen.”

Bron: Nieuwsblad Transport

Deel dit artikel