21 december 2020

Greenwave introduceert 100% emissievrij varen over water

De Amsterdamse binnenvaartrederij Tesco Shipping doet van zich spreken met de introductie van een volledig elektrisch aangedreven vaartuig voor 100% emissievrij vervoer over water in binnensteden: de Green Wave. Het schip werd eerder dit jaar gedoopt en deed recent een aantal demo-vaarten in de haven van Amsterdam.

De nieuwe Green Wave maakt een proefrit over het IJ.

De Green Wave is ontwikkeld door The European Shipment Company (Tesco), in samenwerking met partners uit het project Inland Waterway Transport Solutions (IWTS), een Interreg-project in de Noordzeeregio. Het eerste schip gaat varen in de binnenstad van Gent en wordt beschouwd als een mijlpaal in de ontwikkeling van emissievrije stadslogistiek. Door gebruik te maken van de Green Wave wordt de uitstoot van CO2, SOx en NOx met 100% verminderd. Tegelijkertijd dringt deze vorm van vrachtvervoer de verkeersopstoppingen en uitstoot van fijnstof terug..

Krappe grachten
Met de oprichting van Green Wave Urban Transports (GWUT) wil Tesco emissievrije stadslogistiek hoog op de agenda zetten en bijdragen aan het verduurzamen van binnensteden. GWUT onderscheidt zich door de ontwikkeling van nieuwe kleine scheepstypen, die voldoen aan de laatste milieunormen en inzetbaar zijn in de krappe grachten en vaarwegen van steden. Eén van die nieuwe scheepstypen is de zogenoemde ‘Urban Boat’. Deze staat model voor de Green Wave, die is gebouwd op de werf van Euroship in Heerewaarde (Gld). Tesco hoopt dat in Amsterdam op termijn ook een Green Wave vaart.

100% VOC en 100% emissievrij varen naast elkaar.

Emissievrije stadslogistiek
Niet Amsterdam maar Gent heeft de primeur van het eerste 100% emissievrije vaartuig van Tesco. Evenals Amsterdam kampt ook Gent kampt met drukke verkeersroutes en moet haar middeleeuwse stadscentrum beschermen door zwaar wegverkeer zoveel mogelijk te minimaliseren. Met de Green Wave denkt de stad de oplossing hiervoor te hebben gevonden.

Marylou Overmeer van Tesco Shipping aan het stuurwiel van de nieuwe Green Wave.

Autonoom varen
Het volledig elektrisch aangedreven schip Green Wave is 15 meter lang en 3,75 m breed. Het casco is van aluminium. Het schip heeft een capaciteit van 20 ton en vaart voornamelijk met bouwmaterialen, maar is ook beschikbaar voor andere soorten vracht. De gemiddelde vaarduur van de eerste editie is 8 uur op een kruissnelheid tussen de 8 en 11 kilometer. De accu’s van de platbodem (0,40 meter diepgang) zijn binnen een nacht weer opgeladen. Onder de motorkap zit een watergekoelde elektromotor die bijna geruisloos 1.500 toeren maakt. Interessant voor de gebruiker is dat voor de Green Wave door zijn afmetingen geen vaarbewijs noodzakelijk is. De investering in het eerste model bedraagt circa € 200.000,-. Tesco verwacht nog een Europese subsidie binnen te halen voor het project.

Deel dit artikel