31 maart 2020

Coronacrisis toont ondubbelzinnig de belangrijke rol van de haven

In een webinar van Nieuwsblad Transport over de stand van zaken in de haven van Amsterdam geeft Brenninkmeijer een reëel beeld van de impact van de coronacrisis binnen de sector. Dennis de Roo van expediteur Van Donge & De Roo Shipping & Forwarding vindt dat de overheid en bedrijfsleven beiden hun verantwoordelijkheid moeten nemen om de negatieve gevolgen van de crisis te beperken.

“De haven is de spiegel van wat er in de wereld gebeurt”, meent Femke Brenninkmeijer, Director Cargo, Energy en Offshore bij Port of Amsterdam. “Er zijn bedrijven die op dit moment hard worden geraakt door de coronacrisis. Anderen draaien beter dan voorheen, omdat zij juist nu aan de vraag kunnen voldoen.

In een door Nieuwsblad Transport georganiseerd webinar over de stand van zaken in de haven van Amsterdam geeft Brenninkmeijer een reëel beeld van de impact die de coronacrisis heeft op de haven van Amsterdam. Dennis de Roo, directeur bij expediteur Van Donge & De Roo Shipping & Forwarding uit Rhoon, vindt dat de overheid en bedrijfsleven beiden hun verantwoordelijkheid moeten nemen om de negatieve gevolgen van de crisis zoveel mogelijk te beperken.

Femke Brenninkmeijer: ‘De haven is de spiegel van wat er in de wereld gebeurt’.

Grote impact
“Het verbod op de cruisevaart was het eerste signaal dat de verspreiding van het coronavirus grote impact zou gaan hebben op de business in de haven”, aldus Brenninkmeijer. “De bouw werd al geraakt door de maatregelen rond PFAS en krijgt nu wederom een tik. Agri draait door. Daar is zelfs sprake van meer vraag; de boeren lijken te hamsteren. Bij de verwerking van schroot zien wij een daling, terwijl bij het bij de mineralen lijkt alsof men een voorraad aan het opbouwen is. Overall zien we een terugloop van het aantal aanlopende schepen, dus ook in de containervaart.”

Vitale haven
Brenninkmeijer noemt de gevolgen van de coronacrisis divers, maar verwacht dat de negatieve gevolgen voor de haven groot zijn als de crisis te lang aanhoudt. Port of Amsterdam heeft recent een brief aan het Ministerie gestuurd met het verzoek om de hele haven te markeren als vitaal. “De meest gestelde vraag die we kregen was: ‘is mijn bedrijf vitaal’. Wij willen dat de overheid geen onderscheid maakt in die discussie; wij zijn een belangrijke logistiek knooppunt voor de samenleving.”

Erfpachtverlaging
Vragen die binnenkomen over verlaging van erfpachtafdracht en havengeld, neemt Port of Amsterdam op dit moment serieus in overweging. Brenninkmeijer: “Op drie sectoren gaan we kijken wat we kunnen doen, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.” Of de Energieterminals in capaciteitsproblemen komen evenmin. “Ze hebben het drukker dan normaal; dat is hier niet anders dan in de rest van de wereld.” De coronacrisis raakt de haven van Amsterdam op gevoelige plekken, constateert Brenninkmeijer. “Eén aspect is inmiddels duidelijk en dat is dat havenlogistiek van vitaal belang is voor de continuïteit binnen de samenleving. We kunnen als geheel iets betekenen voor de mensen.”

Duisburg dropt 35%
Dennis de Roo, directeur van Van Donge & De Roo Shipping & Forwarding uit Rhoon, ziet de druk in de havensector geleidelijk toenemen. “De continentale volumes lopen weliswaar door, maar omdat China langer dicht is geweest dan tijdens een normaal Chinees Nieuwjaar zal het volume de komende weken gaan dalen”, aldus De Roo. “Duisburg heeft nu al een drop van 35%.”

Exporttarieven stijgen
Naar verwachting zullen de komende weken de exporttarieven gaan stijgen tot het vier- of vijfvoudige van wat het nu is. De Roo: “Wij zijn een familiebedrijf, zijn spaarzaam geweest en hebben vet op de botten, maar ik kan me voorstellen dat niet elk bedrijf in die omstandigheden verkeerd. Als de crisis te lang aanhoudt, dan ontstaat er bij iedereen uiteindelijk toch een cashflow probleem”. De Roo noemt een aantal concrete maatregelen die verlichting kunnen brengen. “Mijn voorstel is dat de overheid de erfpachtbetaling opschort of minimaliseert. Er moeten alternatieve opslagruimtes komen en laders en ontvangers moeten hun prijzen aanpassen en genoegen nemen met minder marge.”

Structureel veranderen
De Roo denkt dat er op lange termijn ruimte is voor structurele veranderingen. “In ons geval denk ik dat we ons op meer modaliteiten moeten richten. Wat kansen biedt voor containervervoer per rail en vervoer over de weg. Het is geen totale compensatie voor de zeevaart, maar het is nog altijd beter dan niks. Verder vind ik dat we moeten ophouden met het uitknijpen van de marges. Waarom altijd het laagste van het laagste. Op korte termijn – nu tijdens een crisis – zie je daarvan meteen de negatieve effecten. Het is dus ook in goede tijdens elkaar iets gunnen, zodat je in slechte tijden daar profijt van hebt.”

Deel dit artikel