
Geen willekeurige sleutels, maar sleutels met een opvallende sleutelhanger en een kaartje met de tekst: “Deze sleutel is van:” – gevolgd door een QR-code. Wie de code scande, kreeg een verrassende boodschap: “GEFELICITEERD! DEZE SLEUTEL IS VAN JOU. Deze sleutel zorgt voor kansen. Letterlijk.”
Amsterdamse haven als werkplek
De boodschap bleek meer te zijn dan alleen een ludieke actie. De vinders van de sleutels werden uitgenodigd kans te maken op een exclusieve havenrondvaart voor twee personen. Niet alleen een unieke ervaring – meevaren op plekken die normaal alleen toegankelijk zijn voor beroepsvaart – maar ook een eerste kennismaking met de Amsterdamse haven als werkplek.
En met succes: op enkele sleutels na werden álle QR-codes gescand. Maar liefst 70% van de vinders vulde het formulier volledig in, een uitzonderlijk hoge respons die laat zien hoe sterk deze creatieve activatie aansloot bij de beleving van de bezoekers.
“Met deze actie verbinden we de magie van SAIL met de boodschap dat je ook als professional dagelijks onderdeel kunt zijn van deze dynamische omgeving,” aldus Yasemin Demirtas, projectleider Werken in de Haven. “Een gevonden sleutel werd zo letterlijk de ingang naar nieuwe kansen.”
Samenwerking in de haven
Naast de verspreide sleutels kon men ook de stickers en green-graffiti uitingen van Werken in de Haven spotten. Deze mini-campagne maakt deel uit van Werken in de Haven, een samenwerking van het Amsterdamse havenbedrijfsleven, onderwijs en overheid. Het programma zet zich in om de haven als aantrekkelijke werkgever te profileren en de verbinding tussen talent, onderwijs en bedrijven te versterken.
De guerrilla-actie werd bedacht en uitgevoerd door het Amsterdamse bureau Cogonez, Creative Intelligence, in samenwerking met Amports en werkenindehaven.amsterdam.