
De traditionele havenbarbecue is elk jaar opnieuw een feestje, maar de editie van 2025 gaat de boeken in als extra feestelijk. Dat had veel te maken met het gekozen thema: Amsterdam. De viering van de 750ste verjaardag van de hoofdstad werd op de netwerkbijeenkomst van de havengemeenschap nog eens dunnetjes overgedaan, onder aanvoering van volkszanger Kris van de Straat.
Tintelen van trots
Ook de nog verse herinneringen aan SAIL zorgde voor veel vrolijke gezichten op de bijeenkomst. “Ik sta nog te tintelen van trots,” vertelde Kees Noorman over het evenement in zijn maiden speech als nieuwe voorzitter van Amports. SAIL trok in augustus 2,5 miljoen bezoekers naar Amsterdam. Noorman: “Het enorme succes onderstreept dat we tot grootse dingen in staat zijn als we samenwerken.”
Maritieme Week
Dat succes smaakt naar meer. De volgende aflevering van SAIL staat in de agenda voor 2030 en dat duurt velen te lang. Vandaar het initiatief om voortaan jaarlijks een Maritieme Week te organiseren, waarbij de band tussen Amsterdam, de haven en het water centraal staat. “Het is voor ons een ideale mogelijkheid om elk jaar opnieuw de haven aan de stad te presenteren.”
De Maritieme Week is een cadeau voor de jarige stad Amsterdam. Op de verjaardagskaart staan behalve Amports en ORAM ook de namen van de Koninklijke Marine, Het Scheepvaartmuseum, Damen Shiprepair en de stichting SAIL Amsterdam. De plannen zullen in de komende maanden verder worden uitgewerkt, zodat volgend jaar de eerste Maritieme Week van de helling kan glijden.

Tata Steel
Dat is iets om naar uit te kijken, maar er leven ook zorgen bij het havenbestuur. Noorman vertelde over de brandbrief die Amports samen met de partners in het Noordzeekanaalgebied aan het demissionair kabinet heeft gestuurd over de toekomst van Tata Steel in IJmuiden. Noorman: “Tata hóórt bij de haven. We vragen van de politiek om dat te erkennen. De komende weken zijn daarvoor cruciaal.”
Stikstofcrisis
Ook voor een doorbraak in andere dossiers is de inzet van de landelijke politiek nodig. De stikstofcrisis zorgt ook in de Amsterdamse haven voor een stop op de investeringen. Het gaat om honderden miljoenen euro’s. “In veel gevallen gaat het om projecten die juist een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Die projecten moeten op de een of andere manier doorgang kunnen vinden.”
Ruigoord
Terug naar het goede nieuws. Dat was er ook in Ruigoord, sinds jaar en dag de sfeervolle plaats van handeling van de havenbarbecue. Namens de kunstenaarskolonie vertelde Marco de Goede over de doorbraak in de onderhandelingen met de gemeente Amsterdam over de toekomst van Ruigoord. Na jaren van gesprekken is het voortbestaan van de culturele vrijhaven verzekerd met een contract voor 25 jaar.

Bezoekers naar de haven
Onderdeel van het bereikte akkoord is ook een betere relatie met de haven, en dan met name met de buren in de Afrikahaven. De plannen daar voor de transitie van fossiele brandstoffen naar waterstof zullen niet worden gedwarsboomd door Ruigoord, andersom zal de haven geen bezwaar maken tegen de festivals die in de zomer duizenden bezoekers naar het havengebied trekken.
De Goede sprak de hoop uit dat de haven de aantrekkingskracht van Ruigoord als een troef zal zien. “Het draait hier niet om geld of lading, maar om wat wij radicale zelfexpressie noemen. Maar Ruigoord is ook een hotspot die drommen Amsterdammers naar de haven haalt. Wat ons betreft is dit de huiskamer van de haven. Waarom laten we hier geen bussen rijden voor een excursie door de haven?”
Klik hier voor de uitgebreide fotoreportage van de Havenbarbecue van Amports, ORAM en de Havenclub.