
Het jaarverslag meldt een nettoresultaat in 2024 van €57,6 miljoen (+4,5% t.o.v. 2023). De overslag bedroeg in 2024 62,2 miljoen ton, wat een lichte daling betekende van 1,3% ten opzichte van 2023. De kolenoverslag daalde naar 6,6 miljoen ton (-10,9% t.o.v. 2023). Droge bulk compenseert deze reductie, zoals agribulk met 7,1 miljoen ton (+12%) en bouwgrondstoffen. De overslag in olieproducten is nagenoeg hetzelfde als in 2023, namelijk 29,1 miljoen ton (+0,6% t.o.v. 2023).
Zeecruise
De zeecruise aanlopen in de haven daalden naar 99 keer (109 in 2023). Ook de riviercruise aanlopen waren er iets minder dan vorig jaar, namelijk 1880 (1893 in 2023). De inkomsten uit zeehavengelden stegen met €2,2 miljoen (+4,1%) naar €56,4 miljoen, mede door indexatie van tarieven. De binnenhavengelden namen ook toe, tot een totaal van €8,2 miljoen.
Investeringen
Port of Amsterdam ontwikkelde afgelopen jaar het nieuwe Strategisch plan 2025 – 2028 en de herijkte Visie 2040 ‘Green Port Amsterdam: bestemmingshaven voor schone scheepvaart, circulaire industrie en hernieuwbare energie’. Hierin schetsen het havenbedrijf het toekomstbeeld van een haven die de randvoorwaarden op orde heeft om in 2050 klimaatneutraal te zijn en activiteiten en ladingsstromen aantrekt die hierbij passen.
Toekomstperspectief
Ondanks de vooruitgang blijven er uitdagingen, zoals de stikstofregelgeving, netcongestie en geopolitieke ontwikkelingen. Koen Overtoom, CEO bij Port of Amsterdam: “Met de nieuwe strategie 2025-2028 zet Port of Amsterdam onverminderd in op een duurzame transitie en een toekomstbestendig havencomplex. We bouwen voort op een sterke basis en blijven investeren in een haven die waarde toevoegt aan de economie en samenleving”.
Klik hier voor het volledige jaarverslag van Port of Amsterdam.