28 januari 2021

Oer-Amsterdamse rederij Spliethoff viert 100 jaar

Spliethoff bestaat 100 jaar. De enige echte Amsterdamse rederij viert dat ingetogen. In de geest van oprichter Johan Frederik Spliethoff: Hollandse nuchterheid in combinatie met oer-Amsterdams handelsinstinct. Het blijkt vanaf de oprichting het juiste recept voor succes. Vanaf 1921 groeit het bedrijf in 100 jaar uit tot Spliethoff Groep, waarin inmiddels diverse scheepvaartondernemingen excelleren.
Toast op de overdracht van een schip (1950). Derde van links Johan Frederik Spliethoff met naast hem (met bril) zijn zoon Herman.

In dit spectrum is Spliethoff’s bevrachtingskantoor en rederij de oudste werkmaatschappij. Aan het begin van de 21ste eeuw kwamen daar door acquisities Big Lift Shipping™ (voorheen Mammoet Shipping), Transfennica™ en Transfennica Logistics™, Wijnne Barends™, Sevenstar Jacht Transport® en Bore™ bij.

Eigen vloot
Uniek in de bedrijfsvoering van Spliethoff is dat het bedrijf al sinds 1946 zijn eigen schepen laat bouwen. En omdat de rederij vroeger aan de Keizergracht was gehuisvest wordt elk schip onder de vlag van Spliethoff vernoemd naar een Amsterdamse gracht. Het beleid van de rederij is schepen met dezelfde afmeting in serie te laten bouwen en wereld te concurreren met buitenlandse reders op diverse lijnen.

Schepen van Spliethoff dragen allemaal de naam van een gracht in Amsterdam.

Hout
Kernactiviteiten van de Spliethoff Group zijn, naast het transport van houtproducten, mondiale zeevervoer van projectlading voor vooral de olie-, gas- en telecommunicatie-industrie. Sinds 1999 behoort ook Sevenstar Yacht Transport tot de Spliethoff Group, wereldmarktleider op het gebied van jachttransport over zee. BigLift Shipping is de zware lading specialist van de Spliethoff Group. BigLift heeft de beschikking over vier module carriers en 20 heavy lift schepen, waaronder de 10 P-Type schepen van Spliethoff. De maximale hijscapaciteit van de heavy-lift vloot is 2200 ton en een aantal schepen heeft roro-mogelijkheden voor lading tot 2500 ton. Hoewel velen het bedrijf kennen van de breakbulk cargo, behoort Spliethoff Group inmiddels tot een belangrijke speler op het gebied van zware lading.

Meerderheidsaandeel
In 2002 verwerft Spliethoff een meerderheidsaandeel in Transfennica, een belangrijke leverancier van logistieke diensten voor de houtindustrie uit Helsinki. Daarna volgen Kustvaartrederij Wijnne en Barends uit Delfzijl in 2003 en de Finse rederij Bore Ltd in 2016. De onafhankelijke rederij opereert op dit moment wereldwijd onder de Nederlandse vlag met 55 multifunctionele schepen, variërend van 12.000 tot 23.000 ton DWT. Door genoemde acquisities bestaat de totale vloot van de groep uit meer dan 100 schepen.

Cacaobonen
Na 100 jaar is het Amsterdamse Spliethoff uitgegroeid tot een graag geziene rederij in elke belangrijke haven in- en buiten Europa. Niet in de laatste plaats door de hoge kwaliteit van de vloot en de goede reputatie van de hoog gekwalificeerde medewerkers. Spliethoff-volgers in de haven van Amsterdam kennen het bedrijf onder meer van de vele tonnen cacaobonen uit West-Afrika die hier bijvoorbeeld aan de kade bij Katoen Natie in Westpoort aankomen.

100 jaar in beeld
Spliethoff heeft speciaal voor het jubileumjaar een informatieve bedrijfsvideo ontwikkeld, waarin de historie en ontwikkeling van deze verborgen parel van de haven van Amsterdam uitgebreid wordt beschreven. Klik hier voor 100 jaar Spliethoff in beeld.

Deel dit artikel