12 maart 2021

Vier miljoen subsidie om te investeren in vrachtschip op H2

Lenten Scheepvaart lijkt de mondiale primeur te krijgen van het eerste op waterstof aangedreven vrachtschip. Het bedrijf krijgt een subsidie van het Rijk van 4 miljoen euro om in dit project te investeren. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) kwam het goede nieuws persoonlijk overbrengen aan de rederij. Het bedrijf is lid van binnenvaartcoöperatie NPRC en maakt deel uit van de zoutpendel voor chemiebedrijf Nobian tussen Delfzijl en Rotterdam.

Met de toekenning van de subsidie is de realisatie van het eerste vrachtschip op waterstof weer een stap dichterbij. Het draagt bovendien bij aan de vergroening van de binnenvaartsector en is een fikse stap in de uitvoer van de ‘Green Deal’ van minister Cora van Nieuwenhuizen. De overeenkomst bevat initiatieven om het transport over water zoveel mogelijk emissievrij te maken. De minister stelde eerder 15 miljoen euro beschikbaar voor de binnenvaartsector om innovaties te stimuleren. Het schip moet in 2023 in de vaart komen en gaat op groene waterstof varen.

Elektrische aandrijving
Het vrachtschip wordt straks voortgestuwd door een elektrische aandrijving waarbij een brandstofcel het vermogen uit waterstof haalt. De ms Antonie zal daarmee het eerste nieuwbouw- waterstof aangedreven droge bulk binnenvaartschip ter wereld zijn. Nobian en NPRC zijn de partners in het zogeheten Rh2ine project, voor de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur voor de zouttransportvloot in havens en laadstations langs de Rijn. Het nieuw te bouwen schip zal jaarlijks naar verwachting 250.000 ton zout transporteren binnen Nederland

In de toekomst meer vrachtschepen op waterstof.

Pilot
Het gebruik van waterstof in de binnenvaart staat nog in de kinderschoenen. Er zijn al voorbeelden van schepen die op waterstof varen, maar dat zijn bestaande schepen die zijn omgebouwd tot waterstofschip. Door nu een nieuw schip te ontwikkelen dat vaart op waterstof kan het ontwerp geoptimaliseerd worden. Met de in dit pilotproject opgedane praktijkervaring kunnen meerdere schepen met een brandstofcel worden uitgerust. Tevens kan verder worden geëxperimenteerd met productie, opslag en transport van waterstoftoepassingen. Met deze kennis wordt de overgang van de op gasolie aangedreven motoren naar schone aandrijving van binnenvaartschepen verder aangejaagd.

Ketenverantwoordelijkheid
NPRC CEO Femke Brenninkmeijer is bijzonder verheugd met de toekenning van de minister. “Het succes van dit project is de samenwerking. Tussen verlader, binnenvaartondernemer, coöperatie én de overheid. Alleen met steun van alle belanghebbenden is het mogelijk om van dromen naar werkelijkheid, van woorden naar daden te komen met zero-emissie transport over water. De kracht van onze coöperatie ligt in een meerjarige samenwerking tussen ketenpartners op het gebied van logistiek en duurzaamheid, met concrete resultaten ter zake van zero-emissie en digitalisering van de transportketen. De NPRC staat vooraan in deze ontwikkeling.”

Femke Brenninkmeijer – CEO NPRC.

Green Deal
De binnenvaart levert een belangrijke bijdrage aan de verplaatsing van het goederenvervoer van de weg naar het water en de beperking van de uitstoot. Het Rijk, provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen hebben in 2019 met de ‘Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens’ de handen ineengeslagen voor verduurzaming van de scheepvaart. De bouw is ook een succes van samenwerking in de binnenvaart, waarbij verladers en binnenvaartcoöperaties zich inzetten voor het verduurzamen van de vervoersketen.

Deel dit artikel