De internationale gastschepen vallen op vanwege hun indrukwekkende omvang en rijke geschiedenis. Voor geschiedenisliefhebbers en enthousiaste zeilfanaten is het een absolute must om deze data in je agenda te markeren, aangezien deze schepen zelden in Amsterdam te bewonderen zijn!
10 – 13 augustus: Não Victoria
De Não Victoria betreft een replica uit 1992 van een oorspronkelijke kraak uit de vroege 16e eeuw, die in het Spaans ook wel “não” wordt genoemd. Tussen 1519 en 1522 voer de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan met het originele schip, genaamd Victoria, als eerste rond de wereld. Hij ontdekte een doorgang naar de Stille Oceaan in het zuiden van Zuid-Amerika, wat later de Straat Magellaan zou worden genoemd. Kenmerkend voor een kraak zijn de bijna gelijke hoogte van de voor- en achtersteven, evenals de dwarsgetuigde zeilen.
10 – 13 augustus: El Galeón
El Galeón is een nauwkeurige replica uit 2009 van een Spaans galjoen uit de 16e eeuw en wordt beschouwd als de opvolger van de não. Met een lengte van iets meer dan 50 meter vervoerde dit schip goederen via Kaap de Goede Hoop naar Azië en terug. Dergelijke schepen voeren ook tussen Spanje en Amerika, en werden beroemd vanwege de kostbare ladingen goud en zilver die ze vanuit Zuid- en Midden-Amerika naar Spanje brachten. De tweemaster heeft zeilen die in de breedte van het schip zijn getuigd en presteert het beste op routes met de wind in de rug.
10 – 13 augustus: Pailebote Pascual Flores
Dit type schip betreft een kleine schoener. De term “pailebote” komt van het Engelse “pilot boat”, wat verwijst naar een kleiner schip dat loodsen aan boord bracht om onbekende havens of baaien binnen te varen. De Pascual Flores, gebouwd in 1917, werd ingezet voor het vervoer van zout en fruit tussen Afrika en Europa. Met meer dan 400m² aan zeiloppervlak was het een snel schip, zeker voor die tijd.
Naast de Portugese en Spaanse schepen zijn ook de clipper Stad Amsterdam en de Ketch Gipsy Moth IV te bewonderen.
13 – 17, 19 en 20 augustus: de clipper Stad Amsterdam
Een waar racemonster onder de zeilschepen! Clippers waren schepen uit de 19e eeuw die voornamelijk werden gebruikt voor het snelle vervoer van goederen, vooral bekend van de theehandel met China. Ze waren destijds hypermoderne zeilschepen en werden ook ingezet voor post- en passagiersvervoer. Het ontwerp van de Stad Amsterdam is gebaseerd op de bouwplannen van de clipper Amsterdam uit 1854. De bouw van het schip begon in 1997 als werkgelegenheidsproject, en in 2000 was het klaar en nam het deel aan de SAIL Amsterdam intocht. Het schip maakt regelmatig lange oceaanreizen, maar Amsterdam blijft zijn thuisbasis.
Tot en met 3 september: Ketch Gipsy Moth IV
Dit zestien meter lange tweemaster is het allereerste zeiljacht dat speciaal werd ontworpen voor solozeilraces rond de wereld. Op 27 augustus 1966 vertrok Sir Francis Chichester met dit schip uit de haven van Plymouth, Engeland, en na 274 dagen keerde hij weer terug. Het schip volgde de ‘Clipperroute’, die via Kaap de Goede Hoop door de Zuidelijke IJszee, langs het zuiden van Australië en Kaap Hoorn liep. Onderweg verbrak hij zeven wereldrecords, waaronder die voor de snelste solo-omzeiling van de wereld en de langste ononderbroken solozeiltocht.
Betaald bezoek
Alle schepen zijn toegankelijk, met uitzondering van de Gipsy Moth vanwege beperkte ruimte onderdeks. De clipper Stad Amsterdam kan kosteloos worden bezocht. Voor een bezoek aan de drie buitenlandse schepen kan een aanvullend kaartje worden gekocht aan de ticketbalie in Het Scheepvaartmuseum zelf. Een gecombineerd kaartje voor de drie schepen kost € 10,- voor volwassenen € 6,- voor kinderen vanaf vier jaar. Het VOC-schip Amsterdam – permanent te vinden bij Het Scheepvaartmuseum – blijft zonder toeslag toegankelijk in combinatie met een regulier museumkaartje.