31 oktober 2025

Werken in de haven bereikt meer dan half miljoen scholieren, studenten en werkzoekenden

De campagne om de haven onder de aandacht te brengen als aantrekkelijke werkgever bereikte het afgelopen jaar meer dan 600.000 scholieren, studenten en werkzoekenden in de regio. Toch moet er nog veel gebeuren om haven en arbeidsmarkt beter met elkaar te matchen. De haven moet meer werk maken van goed werkgeverschap.

 

Van de drukbezochte Zeehavendagen en de Havensafari’s voor studenten tot bezoeken aan scholen en beurzen voor werkzoekenden: op allerlei plaatsen en op allerlei manieren is in het afgelopen jaar de Amsterdamse haven onder de aandacht gebracht als aantrekkelijke werkgever. Alles bij elkaar kende de campagne een bereik van 625.000 scholieren, studenten en werkzoekenden in de regio. Daarmee is een eerste doel van het zogeheten Stimuleringsprogramma Werken in de Haven bereikt.

Kiezen
“We willen zo veel mogelijk jongeren en zij-instromers bewust maken van de mogelijkheden van een carrière in de haven,” vertelt programmamanager Yasemin Demirtas van ORAM en Amports. “In de hoop dat zij daarna ook daadwerkelijk kiezen voor een toekomst bij een van de bedrijven in het gebied.”

Er is een haven
Een belangrijk onderdeel van de campagne is het zichtbaar maken van de haven. Demirtas: “Dat blijft nodig. Nog steeds weten veel mensen niet dat Amsterdam een haven heeft. Ze komen er nooit en zien het als een industrieterrein. Een hardnekkig misverstand is dat er in de haven alleen zwaar en vies werk wordt gedaan. Het aanbod aan banen is juist heel divers voor mensen met of zonder diploma.”

Zeehavendagen
Om de verschillende doelgroepen te bereiken, worden verschillende instrumenten gebruikt. Tijdens de Zeehavendagen was er een stand aanwezig op de Kop van Java om mensen te werven. “Maar we gaan ook zelf actief op zoek,” zegt Demirtas. “Jongeren uit Nieuw-West bijvoorbeeld zul je niet snel vinden op zo’n maritiem evenement. Dus gaan we in dat stadsdeel naar scholen om ons verhaal te vertellen.”

Razende reporter
Hetzelfde geldt voor de manier waarop potentiële kandidaten worden aangesproken. Dat gebeurt op traditionele wijze, bij voorbeeld op een banenmarkt, maar ook met moderne middelen. Demirtas vertelt over de filmpjes op sociale media van De Razende Reporter Daniël. “Hij deed verslag van zijn bezoeken aan bedrijven. Dat werkte heel goed, ook omdat hij heel spontaan reageerde op wat hij daar tegenkwam.”

Stageplekken
De mooie resultaten op het gebied van het bereik van de campagne, verhullen niet dat er nog veel moet gebeuren. De samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen moet beter, onder meer door meer stageplekken te creëren waar jongeren kunnen kennismaken met het werk. Een ander punt van zorg is de slechte bereikbaarheid vanuit de stad. Dat maakt de haven minder aantrekkelijk als werkplek. 

Match verbeteren
Vanuit het stimuleringsprogramma gebeurt nu al van alles om de match tussen haven en arbeidsmarkt te verbeteren. Samen met het onderwijs worden opleidingen opgestart en ondersteund die toeleiden naar een baan in de haven. Samen met werkgevers worden leerwerktrajecten opgezet en samen met uitzendbureaus wordt gewerkt aan een programma om werkzoekenden naar de haven te loodsen.

Miljoenen uitgeven
Achter de schermen gebeurt heel veel, benadrukt Demirtas: “We zijn met allerlei verschillende partners bezig om de aansluiting met de haven te verbeteren. Je kunt miljoenen steken in een campagne om de haven als werkgever te promoten, maar dat heeft alleen zin als er ook een goede infrastructuur ligt voor de volgende stap. De weg naar de haven mag voor werkzoekenden geen hindernisbaan zijn.”

Aan de bak
Belangrijke conclusie van de evaluatie blijft daarom: ook de bedrijven in de haven moeten aan de bak. Zij moeten ervoor zorgen dat zij als aantrekkelijke werkgevers de concurrentie aan kunnen met andere bedrijven in de regio. Demirtas: “Dat is voor sommige bedrijven best even wennen. De cultuur in de haven is van oudsher dat personeel wordt gerecruteerd uit het eigen netwerk. Dat werkt nu niet meer.”

Gevulde koek
Want: sollicitanten laten zich tegenwoordig niet overhalen met een prettig gesprek, een kop koffie en een gevulde koek. Zij kijken of er binnen het bedrijf mogelijkheid zijn om zich verder te scholen en of er goede begeleiding is. Demirtas: “Tachtig procent van de medewerkers in de haven is man. Nu steeds meer meiden kiezen voor techniek, is het goed om ook daar naar te kijken. Hoe krijgen we meer balans?”

Damen Shipyards
Bedrijven kunnen de kunst afkijken bij de collega’s die al druk bezig zijn met modern werkgeverschap. Demirtas noemt Damen Shipyards als lichtend voorbeeld van een bedrijf dat zich heel nadrukkelijk presenteert als ambassadeur van de haven en ook geregeld de poorten open zet om groepen mensen kennis te laten maken met het werk. “Damen doet superveel aan promotie. Dat is goed voor het hele gebied.”

Powervrouwen
Maar ook het Afvalverwerkingsbedrijf (AEB) trekt de aandacht met een succesvolle campagne over de behoefte aan powervrouwen in de organisatie. Demirtas: “Koopman Logistics moet ik ook noemen. Een familiebedrijf met een robuuste organisatie in een stoere tak van sport. Maar ook daar zijn ze druk bezig met stages, leerwerktrajecten en traineeships. Ze vinden het best spannend, maar ze doen het wel.” 

Noodzaak zien
Het is belangrijk, zegt de programmamanager, dat de bedrijven in de haven de noodzaak van verandering zien. “Van de cijfers over de arbeidsmarkt in de komende jaren wordt niemand blij. Het tekort aan personeel gaat oplopen tot 1,4 miljoen mensen. De bedrijven in de haven zullen de concurrentie moeten aangaan met sectoren als de zorg en defensie. Daar moeten we ons nu op voorbereiden.”

Deel dit artikel