Diverse werkmaatschappijen van de Ter Haak groep zijn betrokken bij de Amsterdamse cacaoketen: de USA-terminal voor de op- en overslag van bulk en containers die per zeeschip of lichter arriveren, BCA voor het lichtervervoer van cacao vanaf Antwerpen en Rotterdam en CSA voor het repositioneren, schoonmaken en reparatie van lege containers.
Richard ter Haak weet niet anders dan dat de lucht van cacao de bedrijfsvoering van zijn groep doordesemt. “In de jaren zestig ging het nog om conventionele schepen met zakken en big bags, later kwam de container en ook hebben we zelf nog geveemd maar dat hebben we in 2002 afgestoten om onafhankelijk te blijven tegenover ál onze klanten. Met het grotendeels verdwijnen van de deepsearederijen uit Amsterdam is er wel wat veranderd, en niet ten goede. Alleen rederij Grimaldi heeft nog eens in de twee weken op onze USA-terminal een rechtstreekse aanloop tussen West-Afrika en Amsterdam en brengt dan containers in bulk en zakken en voorts halffabrikaten.”
Condensation
“Het grote voordeel wat Grimaldi biedt”, vult USA-directeur Paul Brink aan, “is dat de cacao na een transittijd van pakweg 10 dagen direct beschikbaar is voor de vemen om uit te halen. Cacao die bijvoorbeeld via Antwerpen komt is minimaal 30 tot 60 dagen onderweg, afhankelijk van de tussenstops zoals Algeciras. Dan liggen kwaliteitsproblemen op de loer. Cacao die in de winter in West-Afrika bij 30 graden wordt geladen staat soms twee weken in de vrieskou in Antwerpen met alle kans op condensvorming.” Halffabrikaten zijn natuurlijk minder gevoelig. “Hoewel, zegt Ter Haak, “een container met cacaoboter moet je natuurlijk niet in een hete zomer twee weken in Algeciras buiten laten staan, in Antwerpen ook niet.
350.000 ton
Bij de USA-terminal komt van de totale 600.000 ton cacao die Amsterdamse vemen opslaan circa 350.000 ton aan. Brink: “Onze terminal is zo ingedeeld dat we ook, mede dankzij onze software, de containers zo efficiënt en snel mogelijk afhandelen. Vanaf het zeeschip of lichter slaan we de containers per klant op en brengen die naar de vemen of de vemen halen ze zelf op. Lege containers worden bij CSA schoongemaakt, zo nodig gerepareerd en gerepositioneerd via BCA naar Rotterdam en Antwerpen. BCA verzorgt voor Grimaldi alle logistiek tussen Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, en is ook actief voor rederijen als CMA, Nile Dutch en Maersk.”
Ontwikkelingen
Minpunt is zonder meer dat na het wegvallen van de deepsea Antwerpen meer op cacaogebied is gaan doen ten koste van Amsterdam. Daarmee is traditionele Amsterdamse lading die verder naar Berlijn, Mannheim of Zwitserland ging, weggelekt. Deed Antwerpen vroeger 20% van de cacao, nu is dat 70%. En daar lift andere lading ook in mee. Ter Haak: “Lastig en moeilijk te repareren. Maar er zijn ook gunstige ontwikkelingen.””
Binnen de Amsterdamse haven is nogal wat cacaoactiviteit vanuit het Coentunnelgebied letterlijk onze kant opgekomen doordat om ons heen circa 100.000 vierkante meter aan loodsruimte is bijgekomen,” vult Brink aan. “Ook kwaliteitseisen, duurzaamheid en behoefte aan transparantie bij bepaalde stromen werken gunstig voor ons omdat het zinvol is onze systemen aan die van de vemen te koppelen om tot een snellere transit te komen. In het licht van die duurzaamheid hebben wij geïnvesteerd in CO2-zuiniger Kalmar reachstackers en kijken geïnteresseerd naar de ontwikkelingen op het gebied van elektrische heftrucks en trekkers.” Ter Haak: “Over tien jaar weten we niet beter en is alles elektrisch.”