Siemens Gamesa. Dat is de komende periode de beste vriend van TMA Logistics. De Duits-Spaanse producent van windturbines is voornemens de overslag van 96 windturbines uit te besteden aan de terminal die door Michael van Toledo wordt geleid. ‘Weer die flexibiliteit.’
“Windpark Fryslân”. Michael van Toledo, sinds 2014 één van de vaste gezichten van TMA Logistics, spreekt de naam van het nieuwe windpark in zijn beste Fries uit. Binnen afzienbare tijd zullen de eerste windmolens in het IJsselmeer verrijzen en hij is bijzonder trots dat zijn bedrijf hierin een rol speelt. Gevraagd naar de fase ervan zegt hij dat het project is geëffectueerd. “Dat wil zeggen dat de laatste handtekeningen worden gezet. Zoals het ernaar uitziet, gaat het project dan augustus 2020 van start. Zoiets gaat in fases. Die handtekeningen zouden een formaliteit moeten zijn.”
Nauwe samenwerking
Siemens Gamesa voert het project uit in nauwe samenwerking met Van Oord Offshore Wind BV. Van Oord plaats de funderingen en legt de kabels en monopiles. “Ook deze monopiles zullen zeer waarschijnlijk via de terminal van TMA worden geleverd”, meldt Van Toledo. Alle funderingspalen worden geproduceerd in het Duits Rostock, wegen per stuk 220.000 kilo en zijn circa 42 meter lang. Voor TMA Logistics betekent dit dat ten minste 100.000 m2 terrein en 400 meter kade voor langere bezet zullen zijn. Uiteindelijk passeren 96 megawattwindturbines inclusief onderdelen het terrein van TMA, voordat ze op enig moment in het IJsselmeer nabij de Afsluitdijk het Windpark Fryslân zullen vormen.
Belangrijk
Dit project is voor zowel de haven van Amsterdam en TMA Logistics uitermate belangrijk in de verwerving van een positie in deze groeiende markt. Van Toledo: “De promotie van de offshore windsector van het Noordzeekanaalgebied ligt onder meer bij Amsterdam IJmuiden Offshore Ports. Opdrachten zoals deze komen niet vanzelf naar je toe. Je moet je als bedrijf en regio als specialist in de markt positioneren en AYOP helpt daarbij.”
Impuls
De rol van TMA bij de ontwikkeling van Windpark Fryslân is voor het bedrijf een extra impuls. “Kijk je naar al onze projecten, dan is dit voor het terrein, voor de inzet van mensen en materieel enorm belangrijk”, meent Van Toledo. Hij doelt daarmee op het feit dat zijn terminal zich op vier segmenten focust en ook op allemaal wil scoren. “Dat zijn breakbulk, containers, ro/ro en projectlading. De eerste drie segmenten lopen op rolletjes en ook op projectlading staan we ons mannetje. Onze kracht is de combinatie van segmenten, onze flexibiliteit. We hebben dit offshore project daarom nodig. Als dit met succes van de grond komt, dan bewijzen we dat Amsterdam een terminal als de onze goed kan gebruiken.”
Uitstekend terrein
Als sterke punten van zijn terminal noemt Van Toledo het terrein dat niet alleen ruim, maar ook van goede kwaliteit is. “Een hoogwaardige vloer, aan diep water en met genoeg kade. Vergeet ook niet die logistieke ondersteuning die daarmee gepaard gaat. Het organiseren van het materiaal, het hele transport. In het Noordzeekanaal heb je niet veel locaties die dat allemaal kunnen bieden.” Ook van belang volgens hem is dat je ver van tevoren toezeggingen kunt doen en je je vervolgens daar ook aan kunt committeren over de duur van het project en een mogelijke uitloop.
Hoogtepunt
De naderende op- en overslag van windturbines voor Windpark Fryslân markeert Van Toledo als een hoogtepunt. Maar het Open IJ-project dat vierenhalf jaar duurde en een succes werd, beschouwt hij tot dusver als zijn finest hour. Hoewel, zo mogelijk nog bijzonderder vindt hij de deal met het Rotterdamse shortsea-containerrederij Samskip in 2018. “Dat was victorie”, haalt Van Toledo de herinnering op. “Een Rotterdamse rederij die zegt: we gaan vanuit Amsterdam varen, drie keer per week. Dat is in geen twintig jaar voor gekomen. Weer die flexibiliteit.”
Dit artikel stond in het Engels in de derde editie van de Ways to Sea.
Wilt u de gedrukte versie van het magazine ontvangen? Stuur ons dan een e-mail met uw gegevens naar amports@amports.nl De online versie van het magazine bekijkt u hier.