8 juli 2019

Vracht over de gracht

Als er locaties in de Amsterdamse haven zijn waar de groene toekomst ruimte krijgt, dan is Blom Green Development daar één van. Het bedrijf, onderdeel van sleepdienst en dekschuitenverhuurder Blom BV, richt zich op het duurzaam aan- en afvoeren van bouwmaterialen en -stoffen naar en van de binnenstad. En daar komen geen windeieren van: de firma heeft het smoordruk met een meerjarig contract – dat moet resulteren in het hoogste kantoor in het havengebied.

“Nee, daar mogen we niks over zeggen”, reageert Blom-directeur Nancy Blom op de vraag welk bedrijf zijn nieuwe hoofdkantoor aan het neerzetten is aan de oostelijke rand van het Oosterdokseiland in Amsterdam. Dat het om Booking.com gaat, hebben we dan ook niet van haar gehoord.

Spectaculair is het allemaal wel: het project moet niet alleen resulteren in het hoogste gebouw dat het Amsterdamse straks rijk is, het is ook nog eens fors van omvang. Meer precies: een kantorencampus van 63.500 vierkante meter dat plaats biedt aan vierduizend Booking.com-medewerkers. Ook moet het pand een opleidingscentrum krijgen voor de ruim 17.000 medewerkers van het bedrijf wereldwijd. Nog meer cijfers: 7.500 vierkante meters aan woningruimte en 1.500 vierkante meters voorzieningen. En dat betekent heel veel, hééél veel bouwmaterialen, kan Blom wél vertellen. Voor haar gelijknamige bedrijf betekent dat al ruim een jaar werk aan de winkel, met uitzicht op meer.

Coenhaven

Nu zit het bijzondere er niet in dat Blom BV (sinds 2017) bijdraagt aan de totstandkoming van een kantoorkolos, wel interessant is dat het bouwmaterialen vanaf het eigen perceel in de Amsterdamse Coenhaven, direct aan de ringweg A10, via het water van de Amsterdamse grachten naar de bouwlocatie brengt. “De materialen worden geladen en gelost aan onze kade en vervolgens op milieuvriendelijke sleepboten en dekschuiten naar de bouwlocatie vervoerd”, licht Blom toe. Inderdaad, op een dekschuit is veel meer tonnage mee te nemen dan met een vrachtwagen, dus minder transportbewegingen in de Amsterdamse binnenstad en dus een aanzienlijke reductie van het vrachtverkeer en daarmee de CO2-uitstoot. Het is precies waarvoor Blom Green Development is ontwikkeld, voegt Nancy Blom eraan toe. Meer, Blom Green Development is tevens onderdeel van een technologiecluster, waarbinnen kennisoverdracht plaatsvindt over duurzame bouwlogistiek ten behoeve van bedrijven in Amsterdam. Saillant detail: ook in de nieuwe kantooromgeving, dat in 2021 afgerond dient te zijn, speelt duurzaamheid een centrale rol.

Blom kijkt eens door het raam van haar kantoor naar buiten om daar – naast enkele (koppel)dekschuiten, pontons en schildervlotten, allemaal variërend tussen de 25 en 45 meter – twee van de drie sleepboten aan de kade te zien liggen. Vermoedelijk komt er dit jaar nog een vierde en zelfs een vijfde bij, kondigt ze aan. “Zit in de planning.” Nu is daar nog niet alles over gezegd, in die zin dat de ‘vijfde’ een elektrische sleepboot moet worden, ofwel een vaartuig die de tonnages moet kunnen duwen en slepen die nodig zijn voor grote bouwprojecten zoals Booking.com. Daar wringt de schoen. Want beschikken de kleinere sleepboten richting de driehonderd pk, de vierde tikt straks de duizend pk aan. De elektrische evenwel valt terug naar de tweehonderd pk. Actieradius en vermogen, het is een technisch vraagstuk. Kan een los brandstofbootje de hele dag ronddobberen, als je echt power nodig hebt, als je echt tonnages moet duwen, dan is een elektrische sleepboot een ander verhaal. “Ik juich de hele ontwikkeling natuurlijk van harte toe! Daarvoor moeten er laadpunten komen, een infrastructureel netwerk. Wat dat betreft heeft de stad Amsterdam nog huiswerk te doen. Het is het bekende kip-en-ei-verhaal. Maar wij zijn er klaar voor.”

Extra krachten

Even terug in de tijd. Blom, die hier in de Coenhaven in 2002 neerstreek, telt inmiddels acht man vast personeel, maar er zijn dagen dat het extra krachten moet inhuren en er twintig man rondlopen. Gevraagd naar hoelang ze hier directeur is, blaast ze haar longen even leeg. “Pfff.” Haar lange haar begint ervan te wapperen. “Schrijf maar tien jaar op, toen deed mijn vader een stapje terug. Ik werk hier vanaf 1986 en ergens halverwege was ik opeens directeur.” Ze legt uit dat ze met dit sleep-, duw- en trekwerk is opgegroeid. ‘’Ik was altijd op kantoor, heb hier altijd rondgelopen. Vroeger voer ik ook nog weleens mee.” Hoewel het afwisselend en leuk werk is, vergt het wel veel van haar. “Veel geregel. En het is een mannenwereld. Maar ik ben, met alle respect, one of the boys. Ik weet niet beter. Het gaat goed omdat we ons werk goed doen.” Dat kun je wel zeggen, in het licht van de Booking.com-deal.

Dan valt de term duurzaam andermaal, een term waarop Blom bijna aanslaat. “Daar heb ik vanaf het begin meteen op ingezet. We profileren ons niets voor niets als een innovatief en groen bedrijf. De laatste vier, vijf jaar zie ik dat echt groeien.” Dat ze haar geld op ‘duurzaam’ inzet, heeft alles te maken met de eerste meldingen die binnenkwamen over het weren van vrachtwagens uit de Amsterdamse binnenstad.

Om een totaalpakket te kunnen bieden, heeft Blom BV ook de beschikking over een mobiele kraan. “Laden en lossen vanaf schepen en vrachtwagens en dan verder via ons materiaal transporteren over het water de binnenstad in”, schetst Blom de beweging. Dan duikt ze nog even verder de tijd in. “De distributie van goederen over water, dat deden we vroeger natuurlijk al, alleen verdween dat langzaam uit het straatbeeld. Amsterdam is ervoor gemaakt, via de grachten de hele stad bereiken.”

Geloof

Transport over het water? Blom gelooft er zó erg in. “We kunnen in een kort tijdsbestek ontzettend veel leveren op een locatie. En we kunnen ons snel verplaatsen omdat we nauwelijks te maken hebben met digestie. Ja, we hebben wel te maken met het weer, met infrastructurele werken, zoals bruggen die incidenteel door kou of hitte niet opengaan. Dan kan het ingewikkeld worden, dan draait het om flexibiliteit, snel kunnen schakelen en improviseren. En ach, als het allemaal altijd maar goed gaat is het ook maar saai. Maar als ik een oproep aan Amsterdam mag doen: op dit gebied valt er nog een wereld te winnen.”

Nancy Blom van Blom BV faciliteert elektrisch vervoer over water. “Ik juich de hele ontwikkeling natuurlijk van harte toe! Daarvoor moeten er laadpunten komen, een infrastructureel netwerk. Wat dat betreft heeft de stad Amsterdam nog huiswerk te doen. Het is het bekende kip-en-ei-verhaal. Maar wij zijn er klaar voor.”

‘Daar word ik niet nerveus van’

“Er lopen vaak zo’n dertig projecten tegelijk. Projecten van een dag en projecten van jaren, zoals Booking.com, waarvoor we regelmatig op het water zijn. De meeste projecten vergen niet elke dag onze aandacht, maar ze lopen wel. En we huren op sommige momenten ook nog weleens tien extra sleepboten in. Naar de locatie van Booking.com is het met een vaartje van twaalf, dertien km/pu een halfuurtje varen met aan boord 250 ton bouwmateriaal.

Elke dag anders

Uiteenlopende vloerplaten, staalconstructies. Nee, dat word ik niet nerveus van. Daar maak je in overleg met de opdrachtgever of klant een stuwageplan voor. Daarin hou je ook rekening met wat als eerste van de boot komt, al is dat ook weer afhankelijk van de kraan. Ook het varen zelf is niet zo ingewikkeld, dat gaat gewoon op en neer. De drukte op water valt wel mee. Of eigenlijk valt ‘t ‘s ochtend vaak mee. Als je in de middag gaat varen, wordt het drukker. Pleziervaart? In de stad moet ik wel oppassen. Dan zet ik wel even iemand op de punt. Heerlijk werk, elke dag anders. Als het regent, is het minder. Maar ik word gewoon blij van het werken op het water.”