25 september 2020

Nieuwe havenkraan Tata Steel geïnstalleerd in IJmuiden

Tata Steel begroette deze week de nieuwe havenkraan in IJmuiden. Het transport vanuit Polen was een echt huzarenstukje: de 62 meter hoge, 108 meter lange en 32 meter brede kraan werd in augustus op een ponton van gehesen om via de zee naar IJmuiden te worden vervoerd. De hijsinstallatie wordt in de eigen zeehaven geplaatst en daar verder geïnstalleerd.

De nieuwe havenkraan van Tata Steel arriveert in IJmuiden

Na het treffen van de nodige voorbereidingen is de 1.950 ton zware kraan op de kop van de havenkade geplaatst, naast de huidige kranen. De verwachting is dat de loskraan over twee maanden volledig operationeel zijn. De eigen zeehaven behoort tot de vele sterke punten van het staalbedrijf, dat een ideale ligging combineert met een uitgekiende configuratie van fabrieken, installaties en R&D-faciliteiten waarin aan de ontwikkeling van de nieuwste staalsoorten wordt gewerkt.

“Er zijn in de wereld niet veel staalfabrikanten die over een eigen diepzeehaven beschikken”, aldus Hans van den Berg, directeur van Tata Steel in IJmuiden. “Dat is een van de vele voordelen die wij hebben. Deze haven is een belangrijk onderdeel van het succes van ons bedrijf in IJmuiden. De loskranen vormen het begin van het proces van staal maken. Door te investeren in deze nieuwe, hightech loskraan zorgen we ervoor dat onze haven over ultramoderne faciliteiten beschikt en klaar is voor de toekomst.”

De nieuwe havenkraan van Tata Steel verlaat de haven van Polen op weg naar IJmuiden

Hightech en duurzaam
De nieuwe loskraan heeft een capaciteit van 3.000 ton per uur (65 ton werklast). Ter vergelijking: de huidige drie loskranen hebben elk een capaciteit van 2.000 ton per uur (40 ton werklast). De kraan is gebouwd conform de laatste stand der techniek op het gebied van geluid en milieu. Zo zit er aan de voorzijde een morsplaat, die over het te lossen schip steekt om materiaal dat uit de grijper valt op te vangen. Sproeiers in de stofschotten kunnen bij droog weer worden geactiveerd. De bunker waarin de grondstoffen kunnen worden gelost is voorzien van stofschotten en stofdeuren. Dit alles om stofverspreiding te voorkomen. De aandrijvingen zijn geluidsarm en energiezuinig, met een systeem dat stroom terug kan leveren aan het elektriciteitsnet. In totaal lossen de kranen in de haven van Tata Steel jaarlijks zo’n 110 tot 120 schepen, goed voor zo’n 14 miljoen ton aan grondstoffen.

Deel dit artikel