1 oktober 2021

Overslagbedrijf Amsterdam neemt stadsgenoot IGMA over

De overname van IGMA (Internationale Graanoverslag Maatschappij Amsterdam) door Overslagbedrijf Amsterdam (OBA) is afgerond. De overname omvat alle activa die verband houden met de IGMA Bulk Terminal Amsterdam, inclusief met alle laad- en losapparatuur, zoals kranen, weegtorens, grijpers en transportsystemen. De IGMA-medewerkers zijn nu onderdeel van het OBA-team. Met de bundeling van beide bulkgrootmachten ontstaat het veruit grootste massagoed-overslagbedrijf van de Amsterdamse haven.

Geen gedwongen ontslagen
In de nieuwe constructie is OBA – onderdeel van HES International – beter in staat haar capaciteit te optimaliseren en uit te groeien tot een toonaangevende, multifunctionele droge bulk terminal. OBA en Cargill hebben inmiddels de voorgenomen overname voor advies voorgelegd aan ondernemingsraad van beide bedrijven. Als deze stap is voltooid, wordt de koopovereenkomst door beide partijen ondertekend. De overname van IGMA leidt bij OBA noch bij IGMA tot gedwongen ontslagen.

Geen meldingsplicht
Bij zowel OBA als IGMA zijn op dit moment ongeveer tachtig mensen in dienst. Volgens OBA-directeur Jeroen van der Neut is het de bedoeling de overname voor het eind van het jaar af te ronden. Volgens hem hoeft de transactie niet aan de Autoriteit Consument en Markt te worden voorgelegd. Dit omdat de omzet van één van de bedrijven onder de meldingsplichtige grens ligt van dertig miljoen euro.”

Bij OBA Bulk bestaat op dit moment het merendeel van de opslag uit kolen.

OBA-directeur Jeroen van der Neut denkt dat de acquisitie zijn bedrijf in staat stelt sneller over te schakelen op andere ladingsoorten dan steenkool. “De overslag van kolen is van oudsher de belangrijkste activiteit van OBA, maar het Amsterdamse havenbestuur heeft aangekondigd uiterlijk in 2030 te willen stoppen met de kolenoverslag. OBA wil zich met name op agribulk gaan richten. IGMA houdt zich vrijwel uitsluitend bezig met de overslag van dit type lading.” Van der Neut ziet ernaar uit om de transactie af te ronden en de IGMA-medewerkers met hun uitgebreide kennis en expertise te verwelkomen. “Ik ben ervan overtuigd dat we gezamenlijk een nog betere service aan onze klanten kunnen gaan bieden.

Strategie Port of Amsterdam
Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam, begroet de geplande overname van IGMA door OBA met enthousiasme. “Deze ontwikkeling past naadloos in de strategie van Havenbedrijf Amsterdam richting een verduurzaming van de bedrijfsactiviteiten, een intensivering van het grondgebruik in de haven en een verdere groei van de niet-fossiele ladingstromen.”

Woningbouw
OBA beschikt over een terminal van circa zestig hectare aan de Westhaven, IGMA is gevestigd aan de Vlothaven. De gemeente Amsterdam heeft het oog op de laatste locatie laten vallen om daar woningbouw te kunnen realiseren. Zo is de havenbeheerder al geruime tijd in gesprek over de verhuizing van de kunstmestfabriek ICL uit de Vlothaven, mogelijk naar het terrein van OBA.

Kolenoverslag
OBA wil de activiteiten van IGMA over een periode van enkele jaren naar de OBA-terminal verhuizen. “We gebruiken een groot deel van onze terminal nu nog voor kolenoverslag. Naarmate die stroom afneemt, komt er ruimte om loodsen te bouwen voor overdekte opslag van agribulk”, aldus van der Neut.

Historie
De Internationale Graanoverslag Maatschappij Amsterdam (IGMA) is opgericht in 1959. Precies vijf jaar na de oprichting van Overslagbedrijf Amsterdam, dat zijn succes dankt aan de opening van het Amsterdam-Rijnkanaal. Door deze waterweg versoepelende het vervoer van ijzererts en andere grondstoffen tussen Amsterdam en het West-Duitse achterland. IGMA komt voort uit een overeenkomst tussen Tradax en de gemeente Amsterdam. Tradax, destijds een dochteronderneming van Cargill. De handelsonderneming zorgde voor een gegarandeerde aanvoer van een over te slaan product. De gemeente Amsterdam verplichtte zich tot de bouw van een op- en overslaginstallatie in de haven van Amsterdam.

Deel dit artikel