29 april 2020

Luchtbrug Amsterdam oplossing voor zeevarenden

Het coronavirus zorgt voor gevaarlijke toestanden aan boord van zeeschepen. Zeelieden kunnen nauwelijks worden afgelost en dwingt het personeel tot dubbele ploegen met als gevolg dat het personeel ernstige vermoeidheidsklachten ervaart en aan boord niet goed functioneert. Rederijen zien een luchtbrug in Amsterdam als oplossing voor het aflossingsprobleem.
Amsterdam als ideale hub voor rederijen

Directeur van De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Annet Koster, ziet Amsterdam als de juiste locatie voor een luchtbrug. In de BNR ochtenduitzending van 29 april vertelde Koster dat Amsterdam de perfecte hub is voor belangrijke zeehavens in Noordwest Europa en daardoor gezamenlijk met Schiphol zorg kan dragen voor de aflossing, maar ook het thuisbrengen van zeelieden. De KVNR is op dit moment in gesprek met de KLM om naar de mogelijkheden op korte termijn te kijken.

Gezondheid topprioriteit
Op dit moment zitten er circa 12.000 mensen op Nederlandse schepen. Velen van hen kunnen wegens de lockdown niet naar huis en blijven noodgedwongen langer aan boord. De gezondheid van deze zeelieden is topprioriteit voor de KVNR, maar op dit moment is het moeilijk om de gezondheid van het personeel te waarborgen, aldus Annet Koster. Het is dan ook belangrijk dat de bemanning zo snel mogelijk kan worden afgelost en de nieuwe bemanningsleden getest kunnen worden voordat ze op het schip komen. Zeevarenden behoren de label van een vitaal beroep te krijgen, zodat de bemanning continue getest kan worden en het risico van een algehele besmetting aan boord verkleint.

Stilliggen geen optie
Gemakkelijk is het absoluut niet om de bemanning via een luchtbrug af te lossen en naar huis te brengen. Zeevarend personeel zit over de hele wereld verspreid en dat moet je bij elkaar zien te krijgen voor een vlucht. “Voor elk bemanningslid dat van het schip vertrekt moet bovendien een nieuw iemand terugkomen, anders raak het schip onderbemand”, aldus Marcel van den Broek, voorzitter van Nautilus, de vakbond voor maritieme professionals. “Aan de andere kant is het stilliggen ook geen optie. Er worden veel levensmiddelen over zee vervoerd en daarnaast kost het kapitalen wanneer een vloot stil ligt. Het zal nog een hele uitdaging zijn om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen.

De radiouitzending gemist? Luister het fragment hier terug.

Deel dit artikel