22 februari 2024

Het programma Werken in de Haven gaat met volle kracht vooruit

Opendagen, gastlessen, stages en havenrondvaarten. Na de officiële aftrap van het stimuleringsprogramma Werken in de Haven afgelopen december is het volle kracht vooruit. Door verschillende activiteiten worden scholieren en studenten op een leuke wijze geïnformeerd over havenjobs en stageplekken. Zo ook afgelopen week, toen het Montessori Lyceum Oostpoort met zo’n 200 leerlingen de Amsterdamse haven bezocht.
op de voorgrond ligt een gele veiligheidshelm met de tekst "werken in de haven.amsterdam"
in de achtergrond zie je de boot river dream

Wat is het oudste havenberoep? Hoeveel verdien je als monteur of cargadoor in de Amsterdamse haven? Welke opleidingen kun je volgen als je in de haven aan de slag wilt gaan? Vragen die tijdens de Werken in Educatieve Rondvaart aan bod kwamen. Twee uur lang gingen de leerlingen aan boord van de River Dream aan de slag met de challenge over havenberoepen. Ze deden een interactieve havenquiz en er kwam een gastspreker aan boord. Uiteraard hadden de leerlingen front row seats voor het schouwspel dat zich in de Amsterdamse haven voordeed. Van dichtbij ervaren hoe een sleper een olietanker op sjouw neemt of hoe een cacaoschip wordt gelost: dat maak je niet mee in de schoolbanken.

Een kwestie van zaadjes planten
Het Montessori Lyceum Oostpoort had zoals veel andere middelbare scholen een loopbaan oriëntatie (LOB) projectweek. De hele week stond in het teken van stages en beroepen. De school ging naast een bezoek aan de haven ook langs bij Techcampus Amsterdam – tevens partner van het programma Werken in de Haven. Daar konden de leerlingen hun technische skills op de proef stellen. Een LOB ervaring is een belangrijk onderdeel voor scholen in zowel het basis- als het voortgezet onderwijs. Jongeren leren op een jonge leeftijd diverse branches, bedrijven en opleidingen kennen. Handig voor de latere studiekeuze of verdere ontwikkeling van vaardigheden.

Steeds meer bedrijven springen ook in op de projectweken. Zij geven zelf gastlessen of een rondleiding bij het bedrijf. Niet zozeer omdat zij groep 8’ers of brugpiepers willen werven voor een baan, maar omdat bedrijven het  belangrijk vinden om te investeren in nieuw talent en om hun kennis over te dragen. En mochten deze jongeren dan over een kleine 6/7 jaar dan toch bij het bedrijf terechtkomen, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Het is een kwestie van zaadjes planten.

boot river dream vanaf de voorkant te zien. aan de kade

Zeehavendagen Amsterdam
Eind juni vindt de derde editie van Zeehavendagen Amsterdam plaats. Ook dan verwelkomt de organisatie jongeren uit het basis- en voortgezet onderwijs, MBO en HBO voor het educatieprogramma dat is ontwikkeld door het programma Werken in de Haven. Ook wordt er voor de werk- en stagezoekenden een banenmarkt georganiseerd. De leerlingen van het Montessori Lyceum Oostpoort zijn in ieder geval weer uitgenodigd. Want ook voor goede promotie en match geldt de kracht van herhaling.

Het stimuleringsprogramma Werken in de Haven is een samenwerking van ORAM, Amports, Port of Amsterdam, het havenbedrijfsleven en de Gemeente Amsterdam. Gezamenlijk zetten zij zich in voor de promotie van havenberoepen en het verbeteren van de match tussen werkzoekende en werkgever.

Deel dit artikel