23 februari 2021

Nieuwsblad Transport rangschikt cijfers 2020 nationale havens

De overslag van bijna alle Nederlandse havens is afgelopen jaar gedaald. De cijfers die de havens recent openbaarden, kwamen niet als donderslag bij heldere hemel, want iedereen besefte al wel dat ze de littekens zouden dragen van de coronacrisis. Maar hoe stevig waren de dalingen precies, en hoe zijn ze tot stand gekomen? Nieuwsblad Transport heeft alle cijfers overzichtelijk op een rijtje gezet.
De totale overslag van de havens in het Noordzeekanaalgebied (inclusief Beverwijk, IJmuiden, Zaanstad) kwam uit op 91 miljoen ton, tegen 105 miljoen ton in het recordjaar 2019.

Rotterdam
De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is vorig jaar met 6,9% gedaald, van 469,4 naar 436,8 miljoen ton. De containeroverslag daalde met 3,2% tot 14,3 miljoen teu. De haven heeft zich in het tweede halfjaar wel enigszins hersteld ten opzichte van het eerste. Toen was de daling van de totale overslag nog ruim 9%.

Topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam legt in het jaarbericht de nadruk op het feit dat de haven tijdens de coronacrisis ‘volledig operationeel’ is gebleven.

Moerdijk
Ondanks de coronacrisis is de containeroverslag in en uit zeeschepen in de haven van Moerdijk vorig jaar met bijna 19% gestegen, tot net boven de 400.000 teu. Daarnaast werd 290.000 teu in en uit binnenschepen overgeslagen, bijna een kwart meer dan in 2019. Havenbedrijf Moerdijk telt beide cijfers bij elkaar op en komt zodoende op een totaal van ruim 690.000 teu. Havens als Rotterdam en Antwerpen doen dat niet en rapporteren alleen de overslag van containers op zeeschepen.

North Sea Port
De overslag in de havens van North Sea Port (Gent, Terneuzen, Vlissingen) is vorig jaar met ruim 11% teruggevallen tot 63,5 miljoen ton als gevolg van de combinatie van de coronacrisis, de brexit en het instorten van de olieprijs. Daarmee komt er een eind aan een reeks van drie achtereenvolgende recordjaren. Het bestuur van de fusiehaven troost zich met de gedachte dat de klap minder hard is dan die van 2009, toen de havens in de nasleep van de kredietcrisis hun overslag met bijna een vijfde zagen kelderen. Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports waren toen overigens nog gescheiden entiteiten.

Amsterdam
De Amsterdamse haven zag vorig jaar de totale goederenoverslag dalen met 14% naar 74,3 miljoen ton. Dat blijkt uit de voorlopige overslagcijfers van het havenbedrijf. De havenbeheerder geeft als redenen voor de scherpe afname de coronacrisis en de energietransitie. Zo halveerde de kolenoverslag naar 7,5 miljoen ton.

De totale overslag van de havens in het Noordzeekanaalgebied (inclusief Beverwijk, IJmuiden, Zaanstad) kwam uit op 91 miljoen ton, tegen 105 miljoen ton in het recordjaar 2019. In IJmuiden daalde de overslag met 4% tot 16 miljoen ton, terwijl Beverwijk het tonnage zag krimpen van 648.000 ton naar 472.000 ton. De kleine haven van Zaanstad kende nog wel een lichte groei: van 180.000 ton in 2019 naar 194.000 ton vorig jaar. Meer over Port of Amsterdam, lees hier.

Groningen
De overslag in Groningen Seaports bedroeg afgelopen jaar ruim 10 miljoen ton. Dat was een forse daling, van bijna een kwart, ten opzichte van het jaar ervoor, toen de teller uitkwam op 13 miljoen ton.

De overslagcijfers in 2020 waren lager dan in 2019 en bleven steken op ruim 10 miljoen ton. Oorzaken van de daling zijn onder meer een eenmalige overslag van materialen voor het dijkverbeteringsproject die de 2019-cijfers extra zonnig hadden gemaakt en een verschuiving in de grondstofmix voor de energiebedrijven.

Port of Zwolle
De containeroverslag in de havens van Kampen, Meppel en Zwolle is vorig jaar met iets meer dan 26% gedaald tot 158.000 teu. De daling is voornamelijk het gevolg van de coronacrisis, aldus het havenbedrijf. In 2019 liet Port of Zwolle nog een flinke groei in de containeroverslag zien. Die ging van 138.000 teu in 2018 naar 201.000 teu in 2019. Meer over Port of Zwolle, lees hier.

Bron: Nieuwsblad Transport

Deel dit artikel