26 januari 2021

Coöperatie De Koperen ploeg viert 95e verjaardag

De Koperen Ploeg bestaat 95 jaar. De boot- en stuurliedenvereniging uit het Westelijk Havengebied werd om precies te zijn opgericht op 25 januari 1926. Amports dook even de geschiedenisboeken in en sprak coöperatie-voorzitter Michael Schotte over (bijna) een eeuw vastmaken op het Noordzeekanaalgebied en het IJ en het ‘magische’ beroep van boatmen. Iets dat volgens Schotte nooit verveeld.

Al bijna een eeuw staat de nautisch dienstverlener 24/7 klaar voor het onder andere veilig meren en ontmeren van zeeschepen, vervoer en opslag van proviandering, maar ook leveren van runners en/of assistentie bij calamiteiten in de havens van Amsterdam. Zo hielp de ploeg vorig jaar -in verband met een opknapbeurt- met de verplaatsing van het VOC-ship Amsterdam van het Scheepvaartmuseum naar Damen Shipyard in Amsterdam-Noord. De Koperen Ploeg is onmisbaar als onderdeel van de nautische keten in de havens van Amsterdam. Amports feliciteert de ploeg dan ook met hun 95-jarig bestaan.

Blauwe ogen
De historie van de Koperen Ploeg gaat echter verder dan hun geboortejaar in 1926, in de tijd dat ze nog met hun vletten voor het Centraal Station lagen. De eerste tekenen van de Koperen Ploeg, maar ook die van de Visploeg, de Vriesploeg en de Gouden Ploeg waren al in 1876, ten tijde van de voltooiing van het Noordzeekanaal, te zien. De vletterlieden van het eerste uur waren voornamelijk actief in de regio IJmond. Met de naderende economische crisis tijdens het interbellum was het bestaan van vier actieve roeiersverenigingen in één regio, niet handig. En dat is nog zacht uitgedrukt. De concurrentie was moordend.

Bij aankomst van een schip veranderde de IJmond in een arena waarin de snelste roeier er met de winst vandoor ging, namelijk de klus om het schip te bedienen. Ondanks dat dit (waarschijnlijk) goede anekdotes opleverden, of een aantal blauwe ogen, was deze manier van acquireren niet echt bevorderlijk. In 1926 werd dan ook besloten om de vier ploegen te verenigen en verder te gaan onder de naam ‘De Koperen Ploeg’. Vanaf 1931 breidde niet alleen de werkzaamheden uit, maar ook steeds meer individuele, ‘’ongeorganiseerde’’ roeiers sloten zich aan bij de coöperatie. Ook sloten -midden jaren 60- de vletterlieden van de Zaansekant zich aan bij de ploeg.

Uit archief van Boot en Stuurlieden Coöperatief De Koperen Ploeg.

Modernisering
De verdere ontwikkeling van de Koperen Ploeg kreeg een boost in 1965, toen in overleg met zowel de gemeente als Scheepvaart vereniging Noord (SVN) werd besloten een einde te maken aan de combinatie vlettermannen-roerganger. Tot die tijd werd er geroeid met oude roeivletten, maar deze werden in 1965 verkocht en ingeruild voor motorische vletten. De slag der modernisering sloeg toe en is tot op heden niet gestopt. Anno 2021 zit de Koperen Ploeg niet stil. In 2020 lanceerde de coöperatie een nieuwe website en App om de aanvraag van de dienstverlening te moderniseren. Maar ook kijkt De Koperen ploeg nu naast deze digitale ontwikkelingen naar de modernisering van de voertuigen. ‘’Want hoe mooi zou het zijn als onze vaartuigen straks elektrisch of op waterstof kunnen varen.’’

De Koperen Ploeg aan het werk in de haven

Trots op onze ploeg
Als je de huidige voorzitter van de Koperen Ploeg  Michael Schotte vraagt om naar het verleden te kijken, komt bij Schotte voornamelijk het trotse gevoel naar boven. De voorzitter, die al bijna 30 jaar werkzaam is bij de Koperen Ploeg, vertelt vol bewondering over De Koperen Ploeg, het werk als boatmen en de havens van Amsterdam. Als kind was Schotte al verknocht aan de haven en als je dan van je hobby je werk kan maken, is dat heel bijzonder. Maar wanneer je hem vraagt naar hetgeen hij het meest trots op is? Dan is dat toch echt de samenhorigheid binnen de Koperen Ploeg. ‘’Dat je al 95 jaar samen zorgt voor de vooruitgang en ontwikkelingen. Dat is mooi om te zien.’’ 

Deel dit artikel